انواع پروتز دندان چیست؟ معرفی پروتز ثابت و متحرک

انواع پروتز دندان چیست؟ معرفی پروتز ثابت و متحرک

پروتز دندان به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای دندان ازدست‌رفته و عواقب منفی آن به‌حساب می‌آید. در برخی مواقع دلایل متفاوت و گوناگونی باعث ازدست‌رفتن دندان خواهد شد، در چنین شرایطی انواع پروتز ثابت و متحرک دندان وظیفه بازیابی زیبایی و سلامت دهان و دندان شما را به عهده دارند. لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که نحوه اتصال هر یک از پروتز‌ها با یکدیگر متفاوت است. معمولاً آن را توسط خود دندان، ایمپلنت‌های دندان یا حتی از طریق مکش در جایگاه قرار می‌دهند. در ادامه این مطلب از سایت اسمایل استایل، اطلاعات کامل‌تری دررابطه‌با انواع پروتز دندان بیان خواهیم کرد، پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

انواع پروتز دندان شامل چند نوع می‌شود؟

پروتز‌ دندان شامل دودسته ثابت و متحرک می‌شوند. نمونه‌های مختلف پروتز ثابت شامل تاج، روکش دندان پل یا بریج دندان است. معمولاً این نوع پروتز را به دندان می‌چسبانند و به دلیل نوع استفاده‌ای که دارد نام آن را پروتز ثابت قرار داده‌اند. دسته دوم شامل پروتز‌های متحرک می‌شود که می‌توان دندان‌های مصنوعی را مثال زد و پارسیل نیز به‌عنوان دندان‌مصنوعی جزئی تلقی می‌شود.

تولید انواع پروتز ثابت و متحرک دندان به شکل‌های متفاوتی است. جهت ثابت نگه‌داشتن پروتز دندانی، در قسمت مدنظر از ماده‌های مخصوصی مانند چسب و پیچ استفاده می‌کنند.

انواع پروتز‌های نام‌برده شده توسط متخصص کاشت دندان(دکترمحمدرضا ابوالبشری) در مرکز حرفه‌ای ما استفاده خواهد شد. در ادامه سعی می‌کنیم موارد کامل‌تری دررابطه‌با پروتز‌های متحرک و ثابت بیان کنیم.

پروتز ثابت

دلیل نام‌گذاری پروتز ثابت دندان این است که قابلیت وصل‌شدن به دندان یا ایمپلنت را به دنبال دارد. دررابطه‌با نحوه اتصال آن نیز باید بیان کنیم، به کمک چسب‌های مخصوص یا پیچ این کار را انجام می‌دهند. به این موضوع توجه داشته باشید که خارج‌کردن پروتز ثابت باید توسط دندانپزشک انجام شود. لازم به ذکر است بیان کنیم که این پروتز از مواد گوناگونی ساخته می‌شود. همچنین باید بدانید مراحل پروتز دندان ثابت با متحرک بسیار متفاوت است.

پروتز ثابتپروتز متحرک

یکی دیگر از انواع پروتز دندان شامل پروتز متحرک یا دست‌دندان می‌شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، منظور پروتزی است که به‌آسانی و بدون هرگونه دغدغه‌ای می‌توانید آن را در داخل دهان قرار داده و خارج کنید.

معمولاً زمانی که افراد قصد دارند تمام دندان‌های خود را بکشند استفاده از پروتز متحرک می‌تواند بهترین راهکار باشد. البته طی تحقیقات و آمار‌های به‌دست‌آمده این نوع پروتز روی روان افراد تأثیر می‌گذارد و با استفاده از آن احساس پیری می‌کنند. در ابتدای کار ممکن است احساس خوشایندی نسبت به پروتز متحرک نداشته باشید، اما باگذشت یک بازه زمانی کوتاه این احساس از بین می‌رود.

افرادی که قصد استفاده از پروتز متحرک دارند باید به این موضوع توجه کنند که با درنظرگرفتن این موضوع که تخریب مستمر و تحلیل تیغه استخوان فک صورت می‌گیرد، باید هر یک یا دو سال به‌صورت دقیق دندانپزشک آن را بررسی کند. همچنین باید به طول عمر پروتز دندان متحرک توجه داشته باشید و در بازه زمانی ۵ الی ۷ سال نیز باید برای جایگزینی آن به مطب مراجعه بفرمایید. چنانچه بیمار تمام دندان‌های خود را از دست نداده باشد این امکان فراهم است تا جهت جایگزینی از پروتز پارسیل استفاده نماید. پروتز را روی یک صفحه فلزی می‌سازند و با استفاده از یک‌لایه روکش پلاستیکی که دقیقاً هم‌رنگ لثه‌ها است، پوشیده می‌شود. لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که پروتزهای پارسیل به‌وسیله قفل‌های تعبیه شده مخفی به دندان‌های شما متصل می‌ماند.

پروتز متحرکبررسی موادی که برای ساخت پروتز ثابت استفاده می‌شود

روکش یا بریج سرامیکی متصل به فلز pfm، در ابتدا برای فریم یا چهارچوب آن از فلزات مخصوصی همچون تیتانیوم، پالادیوم یا طلا (که باعث ثبات بخشیدن به روکش یا بریج می‌شود) استفاده خواهد ‌شد. در نهایت نیز یک‌لایه از سرامیک دندانی را جهت بازسازی ظاهر و سطح جونده پروتز به فریم متصل خواهند کرد.

مراحل انجام پروتز ثابت دندان

در مرحله اول دندانپزشک تمام آماده‌سازی‌های ابتدایی را روی دندان انجام خواهد داد. سپس سراغ قالب‌گیری دندان ‌می‌روند و در نهایت نتیجه به‌دست‌آمده را به لابراتوار دندانپزشکی می‌فرستند. در لابراتوار نیز قالب‌ها به کمک گچ دندانپزشکی ریخته شده و ماکت آن را با استفاده از گچ می‌سازند.

در مرحله بعد روی ماکت، فریم فلزی ساخته خواهد شد و در نهایت نیز چندین لایه سرامیک باحرارت بسیار بالا به فریم فلزی اتصال داده می‌شود.

معمولاً روکش یا بریج دندان‌های فاقد فلز، از دی‌اکسید زیرکونیوم یا سرامیک بسیار فشرده ساخته خواهد شد. توجه داشته باشید که روش در نظر گرفته‌شده برای آماده‌کردن دندان‌ها و قالب‌گیری و ارسال به لابراتوار با روکش‌های فلز و سرامیک تقریباً مشابه است، اما در قسمت لابراتواری با یکدیگر تفاوت دارند.

در نهایت نیز متخصص آن را روی لثه و در جای مخصوص خود قرار می‌دهد.

انواع پروتز ثابت و متحرک دندان با عملکرد بسیار مناسب در تیم حرفه‌ای اسمایل استایل

انواع پروتز دندان در تیم حرفه‌ای و شناخته شده اسمایل استایل تحت‌نظر متخصص‌ باتجربه (دکتر محمدرضا ابوالبشری) انجام خواهد شد. قطعاً مراجعه به دندانپزشک‌هایی که در این زمینه تخصص لازم را در اختیار ندارند، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامت دهان و دندان شما به دنبال داشته باشد. معمولاً پروتز‌های ثابت یا متحرک با حساسیت بسیار زیادی روبرو هستند. البته این موضوع در تمامی بخش‌های مختلف ترمیم دندان اهمیت دارد، به همین دلیل مراجعه به تیم حرفه‌ای باید اولین اولویت مهم شما باشد. درنظرگرفتن تمامی مواردی که بیان کردیم باعث می‌شود که بازدهی کار بسیار بادقت انجام شود.

چنانچه دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اید، همین حالا برای انجام پروتز دندانی نوبت رزرو کنید!

انواع پروتز متحرک دندانسؤالات متداول

  1. هزینه پروتز ثابت و متحرک دندان چقدر است؟

دررابطه‌با هزینه پروتز دندان باید بیان کنیم که این موضوع تا حدود زیادی به دندانپزشک معالج بستگی دارد. در حالت کلی هزینه نهایی باتوجه‌به ارزش موادی که برای شما مصرف شده و دستمزد تعیین خواهد شد.

  1. طول عمر پروتز دندان متحرک

معمولاً پروتز‌های دندان با کاربرد بسیار زیادی روبرو هستند، اما در حالت کلی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد آن جایگزینی برای دندان‌های ازدست‌رفته و بازگشت زیبایی است.

  1. مدت‌زمان دوام پروتز دندان چقدر است؟

همان‌طور که بیان کردیم در وهله اول مدت زمانی طول می‌کشد تا فرد به پروتز‌ها عادت کند. اما در صورت رعایت تمام نکات بهداشتی پروتز دندان می‌تواند تا مدت‌زمان زیادی یعنی حتی در طول حیات فرد دوام داشته باشد.

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد