اوردنچر دندان چیست؟ | مزایا، انواع و هزینه آن

اوردنچر دندان

اوردنچر دندان چیست؟ | مزایا، انواع و هزینه آن

استفاده از اوردنچر، یک روش پیشرفته در زمینه پروتز دندان، از دو زاویه قابل‌بررسی است. از یک‌ طرف، این تکنولوژی بر اساس دندان‌های معمولی عمل می‌کند که با ارتقای به شکل بهتر و با نگهداری بر روی فک بهبود یافته‌اند. از طرف دیگر، این روش به‌نوعی ایمپلنت هم است، اما با این تفاوت که هر پایه به‌جای نگهداری یک تاج دندان، مسئول نگهداری چندین تاج دندان است.

در این روش، ایمپلنت‌ها به‌عنوان پایه و نگهدارنده با استفاده از چندین ایمپلنت تیتانیومی زیر دندان‌ها نصب می‌شوند و به‌ عنوان ریشه دندان جدید عمل می‌کنند. این فرایند حل مشکلات موجود در ایمپلنت را فراهم می‌کند، به‌طوری‌که از نصب‌نشدن تک‌تک پایه‌ها جلوگیری می‌شود و همچنین مسائل مربوط به لقی دندان‌ها برطرف می‌گردد. در ادامه این مقاله از دندانپزشکی اسمایل استایل به بررسی بیشتر این سوال که اوردنچر چیست، می پردازیم.

انواع اوردنچر

در روش درمانی اوردنچر، توجه به شرایط و تشخیص پزشک امکان استفاده از سه روش مختلف این تکنیک را فراهم می‌کند. سه روش گفته شده به شرح زیر است:

▪ اوردنچر دندان بر پایه بافت لثه

در این نوع اوردنچر، متخصص ایمپلنت‌هایی را در فک بالا و پایین نصب می‌کند که قادر به نگهداری پروتز دندانی هستند. کاشت دندان بر روی این ایمپلنت‌ها انجام می‌شود و پروتز باید با توجه‌ به این پایه‌ها طراحی و ساخته شود. این نوع اوردنچر با استفاده از بافت لثه به‌صورت ثابت اجرا می‌شود.

اوردنچر دندان بر پایه بافت لثه

▪ اوردنچر بر پایه ایمپلنت

در این روش، ریشه دندان‌های جدید همان ایمپلنت‌ها هستند که به‌عنوان پایه و نگهدارنده دندان عمل می‌کنند. متخصص دندان‌های مصنوعی را باتوجه‌به طراحی، با استفاده از تاج‌های تلسکوپی یا به‌صورت کامل بر روی پایه‌های ایمپلنتی قرار می‌دهد. تعداد پایه‌های ایمپلنت بر اساس نوع فک و نیازهای بیمار توسط پزشک تعیین می‌شود.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت
عکس قبل و بعد اوردنچر بر پایه ایمپلنت

▪ کاشت دندان بر پایه ایمپلنت و لثه

در این حالت، نگهداری دندان با استفاده از ایمپلنت و لثه انجام می‌شود. تعداد پایه‌های ایمپلنت کمتر بوده و معمولاً دوپایه در محل دندان‌های نیش نصب می‌شود. این دوپایه توسط یک میله به یکدیگر متصل می‌شوند و دندان بر روی آنها قرار می‌گیرد. این روش همچنین به نام “اوردنچر میله‌ای” شناخته می‌شود که به میله متصل بین دو ایمپلنت اشاره دارد.از این تنوع در روش‌های اوردنچر، پزشک باتوجه‌به ویژگی‌های بیمار و شرایط فیزیکی او، بهترین راهکار درمانی را انتخاب می‌کند تا به نتایج مطلوب در بازسازی دندان‌ها و افزایش کیفیت زندگی بیمار برسد.

فرق اوردنچر با ایمپلنت چیست؟

اختلاف اصلی میان اوردنچر و ایمپلنت را می‌توان به‌صورت خلاصه در موارد زیر توضیح داد: ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی یک یا دو دندان مورداستفاده قرار می‌گیرند، درحالی‌که اوردنچر زمانی اجرا می‌شود که نیاز به جایگزینی تعداد زیادی از دندان‌ها وجود داشته باشد.

  • ایمپلنت‌ها به‌عنوان جایگزین دندان‌ها در داخل استخوان فک قرار می‌گیرند و مانند ریشه دندان با عمل جراحی درون فک جای‌ داده می‌شوند. سپس با قرارگرفتن روکش و بریج، عملکرد طبیعی دندان را ایفا می‌کنند.
  • برخی افراد که تعداد زیادی از دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند، ایمپلنت کردن تک‌تک دندان‌ها هزینه‌بر و زمان‌بر است. اینجاست که اوردنچر به‌عنوان یک راه‌حل جایگزین و مقرون‌به‌صرفه به کار می‌رود. این پروتزها، با استفاده از چند ایمپلنت در داخل فک، به‌صورت ثابت نصب می‌شوند و بدین ترتیب، عملکرد دندان‌ها را بازسازی می‌کنند.
در حال بارگذاری ...

مراحل اوردنچر چیست؟

در صورت نیاز به پروتز دندانی که توسط ایمپلنت ساپورت شود، مراحل زیر برای ساخت و نصب اوردنچر لازم است:

مشاوره

در این مرحله، دندانپزشک یک معاینه دقیق انجام داده و سابقه پزشکی فرد را بررسی می‌کند. اطلاعات تصویری مانند عکس دندان اوردنچر و رادیوگرافی‌های cbct نیز تجویز می‌شود تا تصمیم مناسب برای نوع پروتز گیرند.

کاشت ایمپلنت

برای افرادی که به کاشت ایمپلنت نیاز دارند، فوق تخصص زیبایی دندان در یک جراحی سرپایی، استخوان فک را بازکرده و میله فلزی (فیکسچر) از جنس تیتانیوم را در داخل آن قرار می‌دهد. ممکن است برای افزایش استحکام، از روش‌های اضافی مانند پودر استخوان نیز استفاده شود. سپس بیمار باید چند ماه منتظر بماند تا ایمپلنت با استخوان فک یکپارچه شده و جوش بزند. در مرحله بعد، دندانپزشک لثه را بازکرده و روی ایمپلنت‌ها هیلینگ را قرار داده و بعد از کاشت تمام ایمپلنت‌های لازم، مرحله بعد آغاز می‌شود.

قالب‌گیری برای اوردنچر

دندان‌هایی که جایگزین پروتز خواهند شد، نیاز به قالب‌گیری دارند. این قالب برای ایجاد پروتز نیاز است و به لابراتوار ارسال می‌شود.

قالب‌گیری برای اوردنچر

قراردادن اوردنچر

در این مرحله، اوردنچر که بر اساس ساختار دهان شخص در لابراتوار ساخته شده است، داخل دهان قرار می‌گیرد و تست می‌شود. در صورت نیاز به تغییرات یا تراش، اقدامات لازم انجام می‌شود و در غیر این صورت به بخشی از ایمپلنت‌ها که بیرون از لثه قرار گرفته‌اند متصل می‌شود. این اتصال به طور معمول دائمی است و تنها توسط دندانپزشک قابل‌جداکردن است. برای اوردنچرهایی که به ایمپلنت متصل نمی‌شوند، نگه‌داشتن آنها با گیره‌های متصل به دندان‌های اطراف یا توسط لثه‌ها انجام می‌شود.

مزایای اوردنچر چیست؟

اوردنچر، به‌عنوان یک روش درمانی نوین برای جایگزینی دندان‌های طبیعی، با مزایای چشمگیری همراه است که به حل مشکلاتی که در دندان‌های طبیعی وجود دارد، می‌پردازد. یکی از این مشکلات، ساییده شدن لثه‌ها است. دندان‌های مصنوعی در اوردنچر به‌صورت کامل روی لثه قرار می‌گیرند و به‌این‌ترتیب، فشار ناشی از جویدن غذا به لثه منتقل می‌شود. این ویژگی باعث جلوگیری از ساییده شدن لثه و لقی دندان می‌شود که در دندان‌های مصنوعی معمولی ممکن است پیش بیاید.

  • از طرف دیگر، افرادی که از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، ممکن است بعد از مدتی با مشکلاتی مانند چروک شدن یا جمع‌شدن فک روبرو شوند که این امر بر ساختار صورت نیز تأثیرگذار است و چهره فرد تغییر می‌کند. اما در صورت استفاده از اوردنچر، این نگرانی‌ها برطرف می‌شوند و زیبایی و جوانی صورت حفظ می‌گردد.
  • یکی از دشواری‌هایی که افراد با دندان‌های مصنوعی ممکن است مواجه شوند، مشکلاتی مثل رفتن غذا زیر دندان، تکان‌خوردن دندان‌ها، یا لقی‌های نابهنگام است. با استفاده از اوردنچر، این مشکلات رفع می‌شوند و افراد بااحساس خوشایندی می‌توانند به خوردن و آشامیدن بپردازند.
  • همچنین، اوردنچر با داشتن طول عمر بالا، کیفیت مناسب و هزینه کمتر نسبت به ایمپلنت تکی، به‌عنوان یک راهکار جذاب و مؤثر در حوزه جایگزینی دندان‌ها ظاهر می‌شود.

هزینه اوردنچر

در این روش درمانی، چندین پارامتر متفاوت وجود دارد که تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی اوردنچر دارند. یکی از مهم‌ترین پارامترها تعداد ایمپلنت‌های موردنیاز است که برای هر فرد می‌تواند متغیر باشد. هرچه تعداد ایمپلنت‌ها بیشتر باشد، هزینه اوردنچر نیز افزایش می‌یابد.

  • در مواردی که نیاز به جراحی فک وجود داشته باشد، نیز هزینه‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. این عوامل جزئی از پارامترهای موردنیاز در اجرای این روش درمانی هستند که باید در تعیین هزینه نهایی مدنظر قرار گیرند.
  • توانایی متخصص و امکانات کلینیک نیز یکی از عوامل مهم در تعیین هزینه اوردنچر است. انتخاب یک متخصص حرفه‌ای و مراجعه به کلینیک با امکانات مناسب برای اجرای این روش تأثیر قابل‌توجهی در هزینه دارد.
  • همچنین، مواد استفاده شده برای پروتز دندان و کیفیت و نوع قالب‌گیری نیز از عوامل مهمی هستند که به‌صورت مستقیم بر قیمت نهایی اوردنچر تأثیر می‌گذارند. بهتر است در انتخاب این پارامترها، به‌دقت و با راهنمایی متخصصان متخصص اقدام نمایید.

اسمایل استایل، دندانپزشکی زیبایی برتر در تهران می‌باشد؛ برای دریافت بهترین خدمات توسط مجرب‌ترین متخصص‌ها، با ما در ارتباط باشید!

تماس با دندانپزشکی اسمایل استایل

کلام پایانی

در این مطلب از سایت اسمایل استایل به بررسی اوردنچر پرداخته و نکاتی را در خصوص تفاوت اوردنچر با ایمپلنت شرح دادیم. همواره می‌توانید جهت بهره‌مندی از خدمات دندانپزشکی مجموعه اسمایل استایل از طریق سایت نوبت رزرو کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تیم ما بهترین و جذاب‌ترین لبخند را به شما هدیه دهد.