تفاوت بین پروتز دندان و ایمپلنت چیست؟

تفاوت بین پروتز دندان و ایمپلنت چیست؟

آشنایی با تفاوت بین پروتز دندان و ایمپلنت دندان باعث می‌شود تا روشی درست را برای درمان دندان‌های ازدست‌رفته انتخاب کرد. عوامل متعددی مثل شکستگی دندان، پوسیدگی، بیماری‌های لثه و موارد دیگر ممکن است سبب شود که شما یک یا چند دندان خود را از دست بدهید. مطمئناً وقتی شمار دندان‌های ازدست‌رفته‌تان زیاد شود، در غذاخوردن یا حتی حرف‌زدن به مشکل برخواهید خورد. بنابراین، چاره کار این است که به کمک روش‌های جدید، به احیای دندان ازدست‌رفته بپردازید. در این مقاله ابتدا شما را با دو روش رایج احیای دندان با نام‌های ایمپلنت و پروتز آشنا خواهیم کرد و سپس تفاوت بین این دو روش را توضیح خواهیم داد، پس تا پایان این مقاله از دندان‌پزشکی smile style dentistry ما را همراهی کنید.

تفاوت بین پروتز و ایمپلنتایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان روشی است که جایگزین ریشه دندان‌های ازدست‌رفته می‌شود. در این روش پایه ایمپلنت که قرار است در لثه فرو رود، از تیتانیوم ساخته شده که هیچ‌گونه آسیبی به لثه‌ها وارد نمی‌کند و کاملاً با بدنتان سازگاری دارد. دندانپزشک با استفاده از یک برش کوچک در لثه شما، شکافی ایجاد می‌کند تا بتواند ایمپلنت را در درون استخوان فکتان جاسازی کند.

نام این پایه که نقش ریشه دندان شما را دارد فیکسچر است؛ بعد از مدتی که فیکسچر در لثه شما جوش خورد نوبت به نصب روکش سرامیکی که نقش دندان شما را دارد می‌رسد. به طور معمول این تاج سرامیکی متناسب با رنگ دندان شما ساخته می‌شود تا ظاهری یکنواخت را برای دندان‌هایتان ایجاد کند.

شما  به‌راحتی می‌توانید با ایمپلنت غذا بخورید و حرف بزنید و هیچ حس ناراحتی را در دهانتان نداشته باشید. در بین ایمپلنت‌های رایج دو نوع ایمپلنت اندوستال و ساب پریوستال بیشترین استفاده را دارند، البته انتخاب بسیاری از دندانپزشکان نوع آندوستال است.

ایمپلنت دندان چیستپروتز دندان چیست؟

پروتز دندان نیز روش دیگر درمانی برای احیای دندان ازدست‌رفته است که حکم یک‌دندان طبیعی را به طور جزئی یا کامل ایفا می‌کند. این روش پروتز هم می‌تواند به طور کامل جایگزین دندان ازدست‌رفته شود  و در برخی موارد فقط برای قسمتی از دندان که شکسته یا از بین رفته؛ مانند تاج، از پروتز استفاده شود.

در این روش عکسی از قسمت دندان ازدست‌رفته گرفته می‌شود؛ سپس برحسب عکس‌ها از بخش مربوطه قالب‌گیری صورت می‌پذیرد.

پروتز دندان شامل ایمپلنت، روکش دندان، اینله، ونیر و انله است که در لابراتوار پروتز دندانی ساخته می‌شود. در نهایت هم پروتز ساخته شده در دهان بیمار جاسازی شده و فرد می‌تواند از آن برای غذاخوردن و حرف‌زدن استفاده کند.

پروتز دندان چیست؟

تفاوت ایمپلنت دندان و پروتز دندان چیست؟

به طور خلاصه، تفاوت و فرق ایمپلنت و پروتز دندان در ماندگاری، ثابت یا متحرک بودن، طبیعی و مصنوعی بودن و تمیز کردن شان می باشد. اگر چه به‌ظاهر فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت چندان زیاد نیست، اما فرق‌هایی با هم دارند که در ادامه به ذکر آن‌ها پرداخته خواهد شد.

ماندگاری

فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت در ماندگاری آن است. پایه ایمپلنت درون استخوان فک جای می‌گیرد و به‌نوعی با استخوان فک ادغام می‌شود، اما در پروتز پایه‌ای درون لثه جاگذاری شده و سپس پروتز بر روی آن نصب می‌شود. ازاین‌جهت امکان خرابی در ایمپلنت تقریباً صفر است، اما در پروتز اگر ضربه‌ای شدید به دندان وارد شود، امکان آسیب به آن وجود دارد.

ثابت یا متحرک بودن

این قابلیت یکی دیگر از موارد تفاوت بین پروتز دندان و ایمپلنت است. در بیشتر موارد پروتز به‌صورت متحرک برای بیمار ساخته می‌شود.  این که موقع حرف‌زدن یا غذاخوردن صدای آزاردهنده‌ای از دهان فرد بیرون بیاید، ممکن است باعث حس بد در خود فرد و احساس آزار در اطرافیان شود. همین امر باعث می‌شود که خیلی‌ها روش ایمپلنت را بر روش پروتز ترجیح دهند.

طبیعی یا مصنوعی بودن

یکی دیگر از شایع‌ترین فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت در طبیعی یا مصنوعی بودن ظاهر دندان‌ها است، به‌خصوص اگر این عمل در دندان‌های جلویی که در دید هستند، اتفاق بیفتد.

اگر چه پروتزهای امروزی نسبت به قبل ظاهر طبیعی‌تری دارند، اما بازهم امکان این که اطرافیان متوجه کاشت دندان شما شوند، بسیار است. ایمپلنت طبیعی‌ترین حالت ممکن در کاشت دندان است، امروزه با روش‌های ایمپلنت دیجیتال، دندان‌ها مطابق با شکل دندان اصلی ساخته می‌شوند، به‌طوری‌که هیچ‌کس متوجه نمی‌شود که این دندان طبیعی شما است یا دندانی است که ایمپلنت کرده‌اید.

تفاوت بین پروتز دندان و ایمپلنتکاشت کامل دندان‌ها

چهارمین فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت، کاشت کامل دندان‌ها است. اگر فردی به‌نوعی همه دندان‌هایش را ازدست‌داده باشد، بهتر است پروتز دندانی را انتخاب کند. این کار دو دلیل دارد، اولاً قیمت مناسب‌تری دارد؛ دوم برخی لثه‌ها پذیرای ایمپلنت نیستند و پزشک صلاح نمی‌داند از این روش استفاده کند. دلیلش هم این است که استخوان فک یا لثه باید آن قدر قوی باشد که بتوان تمام پایه‌های ایمپلنت را در آن جاسازی کرد، در غیر این صورت باعث ضعف لثه و عفونت خواهد شد.

تمیزکردن دندان‌ها

یک تفاوت اساسی و فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت در این است که در روش ایمپلنت می‌توان همانند دندان‌های طبیعی از آن مراقبت و مسواک کرد. اما در روش پروتز دندانی نیاز است که پروتز را از دهان خارج و سپس آن را تمیز نمود و دوباره جاگذاری کرد. این مداومت‌ها در خارج‌کردن و جاگذاشتن‌ها باعث می‌شود که بعد از مدتی پروتز خراب شده و نیاز به ساخت مجدد آن باشد.

قیمت

آخرین فرق بین پروتز دندان و ایمپلنت را می‌توان در قیمت آن دانست؛ اگر نگاهی به تعرفه‌های هزینه دندانپزشکی بیندازید، خواهید دید که قیمت پروتز دندان بسیار ارزان‌تر از ایمپلنت است. البته این پزشک است که به شما پیشنهاد می‌دهد که کدام روش برای شما مناسب‌تر است. اما به‌هرحال خیلی‌ها ترجیحشان به استفاده از پروتز با قیمت مناسب‌تر است.

برای دریافت مشاوره در مورد این موضوع، می‌توانید با اپراتورهای مجموعه smilestyledentistry در تماس باشید. کافی است همین حالا شماره 22550203 شماره‌گیری کنید. همچنین برای درخواست نوبت ویزیت نیز می‌توانید اقدام کنید.

کلام پایانی

باتوجه‌به بررسی‌هایی انجام شده و ذکر تفاوت بین پروتز دندان و ایمپلنت می‌توان به این نتیجه رسید که ایمپلنت در بسیاری موارد بهترین راهکار و جایگزین برای دندان ازدست‌رفته است، مگر در مواردی خاص که پزشک ایمپلنت را برای بیمار مناسب نداند. بعضی از افراد به‌خاطر مدل لثه‌ها و یا داشتن بیماری‌های خاص نمی‌توانند ایمپلنت انجام دهند.

علاوه بر این، درست است که هزینه ایمپلنت بسیار بالاتر از پروتز است؛ اما عمری ۲۰ساله دارد که ارزشش را دارد که برای آن خرج کرد؛ بنابراین اگر سن‌وسال زیادی ندارید اولین پیشنهاد دکتر به شما ایمپلنت است. اما اگر در حال حاضر بودجه شما برای ایمپلنت کافی نیست، مسلماً پروتز به‌عنوان یک راهکار قابل‌اعتماد و مؤثر خواهد بود.

 

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد