درمان سریع تبخال در منزل

درمان خانگی تبخال

درمان سریع تبخال در منزل

تبخال در ناحیه دهان معمولاً در اثر ویروس ایجاد می‌شود که در بسیاری از مواقع یا حتی چند وقت یکبار با آن روبرو خواهید شد. در چنین مواقعی برای بسیاری سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توانند به درمان تبخال بپردازند. باتوجه‌به اینکه هنوز درمان ثابت و قطعی برای ویروس تبخال یافت نشده اما می‌توانید از برخی روش‌های موجود برای تسکین زخم ناشی از آن استفاده نمایید. این راه‌های درمانی نیز تا حدودی در ازبین‌بردن تبخال موثر واقع می‌شود. درمان تبخال یک سری راه و روش‌های مربوط به خود را دارد که با انجام آن می‌توانید به‌سرعت نتیجه مطلوبی دریافت کنید. در ادامه این مطلب از سایت اسمایل استایل قصد داریم از درمان خانگی تبخال داخل دهان برای شما نام ببریم، پس با ما همراه باشید.

منظور از تبخال چیست؟

تبخال دهان به‌عنوان یک بیماری شایع و مسری است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس در داخل دهان به وجود می‌آید. زمانی که به پوست یا غشای محیطی برسد تولیدمثل کرده و با زخم دهانی روبرو می‌شوید. عواملی همچون استرس‌های روحی یا جسمی می‌تواند باعث فعال‌شدن ویروس و در نهایت بروز زخم و علائم جدید شود. این نوع ویروس روی افراد بزرگسال بیشتر تأثیرگذار است. اما دراین‌رابطه باید بیان کنیم که جای نگرانی وجود ندارد، چرا که تبخال بیماری سخت و جدی نیست و علائم به وجود آمده حاصل از آن معمولاً پس از چند هفته با استفاده از درمان‌های خانگی یا کرم‌های موجود از بین می‌رود.

درمان خانگی تبخال داخل دهان

درمان خانگی تبخال داخل دهان به چه صورت است؟

معمولاً درمان‌های خانگی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی جهت ازبین‌بردن تبخال یا حتی رفع برخی بیماری‌ها داشته باشد. البته به این موضوع توجه کنید که اگر مشکل شما جدی یا خطرناک بود لازم است به پزشک مربوطه مراجعه بفرمایید. اما درمان خانگی تبخال داخل دهان به کمک روش‌های زیر امکان‌پذیر خواهد بود.

  • درمان تبخال با استفاده از لیمو

برای این کار می‌توانید یک برش از لیموی تازه را روی تبخال خود قرار دهید. لیمو دارای خواص ضد ویروسی بوده و در کاهش قرمزی و تورم پوست نقش ویژه‌ای به اجرا می‌کند. شما می‌توانید مرهم لیمو را که به صورت کپسول در بازار موجود است را برای این کار استفاده کنید.

  • درمان تبخال با کمپرس سرد و گرم

به کمک کمپرس گرم یا سرد امکان از بین بردن درد و خارش تبخال یا حتی تسکین دادن آن فراهم می‌شود. می‌توانید با گذاشتن کمپرس گرم در اطراف لب خود از به وجود آمدن تاول در هنگام عفونت جلوگیری نمایید. استفاده از کمپرس سرد نیز با کاهش التهاب تبخال روبرو است. توجه داشته باشید که نباید یخ را به صورت مستقیم روی زخم قرار دهید.

  • استفاده از آلوورا

ژل آلوئه‌ورا دارای خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی است. با در نظر گرفتن این دو فاکتور مهم نیز می‌توان به نقش مهم آن برای تسکین و درمان تبخال پی برد.

درمان تبخال با آلوئه ورامقاله مرتبط: شایع ترین بیماری های دهان و دندان

  • درمان تبخال با استفاده از کرم ضد آفتاب

با استفاده از کرم ضد آفتابی که البته دارای مارک خوب و معتبری باشد می‌توانید زخم تبخال خود را ترمیم کنید. در صورت استفاده روزانه و مکرر بر روی لب‌های خود می‌توانید مانع از ابتلای مجدد به تبخال شوید.

  •  کاهش استرس

در بسیاری از مواقع وجود استرس بیش از حد باعث فعال شدن ویروس تبخال می‌شود و در چنین شرایطی تنها با کاهش استرس امکان جلوگیری و درمان تبخال فراهم می‌شود. مواردی همچون ورزش منظم و دوری از هرگونه عوامل استرس‌زا در کاهش آن نقش ویژه‌ای به همراه دارد.

  • استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب دارای خاصیت ضد میکروبی و می‌تواند به عنوان یکی از درمان خانگی تبخال داخل دهان به حساب آید. لازم است بدانید با توجه به اینکه سرکه به عنوان تحریک کننده پوست محسوب می‌شود، بهترین راهکار موجود رقیق کردن آن و استفاده به مدت یک یا دو بار در روز می‌باشد.

  •  استفاده از روغن درخت

اگر نسبت به بوی روغن درخت چای حساسیتی ندارید استفاده از محلول رقیق شده آن می‌تواند در درمان تبخال بسیار موثر واقع شود.

  •  استفاده از سیر

طبق مطالعاتی که در قدیم صورت گرفته ماده‌ای به نام آلیسین در سیر وجود دارد که معمولاً می‌تواند در برابر ویروس تبخال موثر باشد.

  • استفاده از سیر برای درمان تبخال لثهاستفاده از عسل کانوکا

طبق مطالعات جدیدی که صورت گرفته عسل کانوکا از درخت مانوکا در نیوزلند می‌تواند تاثیری برابر پماد آسیکلیور در درمان تبخال داشته باشد.

همچنین بخوانید:  درمان سریع دندان درد در شب

  •  استفاده از لیزین

لیزین به عنوان یک اسید آمینه ضروری محسوب می‌شود که می‌توانید آن را به صورت مکمل خوراکی یا کرم تهیه فرمایید. علاوه بر درمان، مانع از شیوع مجدد تبخال می‌شود. اما به این دلیل که هیچ نوع دوز بهینه یا طرز استفاده خاصی برای آن ارائه نشده بهتر است پیش از هر کاری با پزشک مشورت لازم را انجام دهید.

  • استفاده از روغن نعنا

یکی دیگر از راه‌های درمان تبخال داخل دهان بزرگسالان استفاده از روغن نعنا است که در برابر ویروس هرپس سیمپلکس موثر عمل می‌کند. می‌توانید از حالت رقیق شده آن استفاده و به محض احساس سوزن سوزن شدن متوجه شوید که درست عمل می‌کند.

  • استفاده از ویتامین‌ها

مصرف مرتب ویتامین دی و بهبود سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت و عود زخم‌های تبخال جلوگیری می‌کند. بنابراین استفاده از برخی قرص‌ها یا مکمل‌هایی مانند ویتامین دی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. ویتامین e نیز دارای خواص آنتی اکسیدان بوده که نقش مهمی در برابر عوامل استرس به اجرا می‌گذارد. این مورد احتمال عود عفونت را نیز به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. اگر با مصرف کپسول ویتامین e سازگاری لازم ندارید. بهترین راهکار استفاده از سایر خوراکی‌های سرشار از ویتامین e شامل اسفناج، آووکادو و روغن زیتون است.

استفاده از خمیر دندان،موثر در رفع تبخال!

به گفته انجمن مراقبت از زخم، همواره استفاده از خمیردندان یک‌شبه شما را از شر تبخال خلاص نمی‌کند؛ اما خمر دندان می‌تواند به کاهش درد، جلوگیری از ایجاد تاول و بهبود سریع­تر تبخال بسیار کمک کند. چرا که خمیردندان‌ها همواره دارای سدیم لوریل سولفات هستند و توانایی بی حس‌کردن ناحیه مدنظر را داشته و می‌توانند به خشک‌شدن تاول‌ها یا توقف پیشرفت آن‌ها کمک کنند.

درمان تبخال داخل دهان بزرگسالانپیشنهاد می‌کنیم بخوانید: چگونه عفونت دندان را خارج کنیم

کلام پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید دررابطه‌با درمان خانگی تبخال داخل دهان و راهکارهای لازم مطالبی ارائه دادیم. در پایان نیز باید این نکته را بیان کنیم که اگر به دنبال درمان تبخال لثه یا داخل دهان هستید، موارد نام‌برده شده می‌تواند بسیار کاربردی واقع شود. تبخال بیماری بسیار خطرناکی است که اغلب به‌خاطر کمبود ویتامین B ایجاد می‌شود. شما تنها با انجام چندین راهکار و گذراندن دوره مربوط می‌توانید مشاهده کنید که به‌طورکلی اثر تب‌خال از بین رفته است. اما مهم‌ترین راهکاری که می‌تواند به شما کمک کند و مانع از بروز تبخال شود کاهش استرس و به‌کارگیری راه‌های مهم برای سلامت بدن است.

سؤالات متداول

  • چگونه می‌شود از شیوع تبخال جلوگیری کرد؟

دستمال یا هر وسیله‌ای که احساس کردید آلوده است را سریعاً در آب جوش بگذارید. از ظرف غذا یا وسایل شخصی افرادی که روی صورت خود تبخال دارند استفاده نکنید. از بوسیدن فرد مبتلا خودداری شود.

  • علائم تبخال کدام‌ها هستند؟

به وجود آمدن سوزش، درد در اطراف تبخال، احساس سوزن سوزن شدن یا خارش در نزدیک لب، به وجود آمدن چندین تاول که با یکدیگر رشد کرده و امکان دارد که قرمز و ملتهب شوند.

  • آیا تبخال با عوارض خاصی روبرو است؟

عوارض احتمالی برای تبخال وجود دارد که شامل گسترش ویروس به دیگر قسمت‌های مختلف پوست، عفونت در بدن آن دسته از افرادی که سیستم ایمنی ضعیف خطرناکی دارند، زخم قرنیه در صورت ایجاد تاول در اطراف چشم.

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد