انجام روش های ترمیم دندان سیاه شده

روش های ترمیم دندان سیاه شده

انجام روش های ترمیم دندان سیاه شده

یکی از سؤالات رایجی که وجود دارد، چگونگی انجام و روش‌های ترمیم دندان سیاه شده جلو است. به طور معمول دندان‌ها به رنگ سفید هستند، اما گاهی اوقات ممکن است دندان سیاه شده‌ای را مشاهده کنید. دلایلی که موجب سیاه شده دندان‌ها می‌شود، پوسیدگی و به‌وجودآمدن حفره‌های عمیقی بر روی دندان است. در این مقاله از دندانپزشکی اسمایل استایل به بررسی روش‌های از بین بردن جرم سیاه دندان می‌پردازیم.

 ترمیم دندان سیاه شده

بررسی روش‌های ترمیم دندان سیاه شده

علل سیاهی و تیرگی دندان هر چه باشد، روش‌های زیادی برای رفع سیاهی و ترمیم آن وجود دارد. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب ویژه خود را دارند. در ادامه به بررسی راه‌های مختلف ترمیم برای این دندان‌ها می‌پردازیم.

ترمیم با مواد آمالگام

این مواد فلزی تشکیل شده از روی، مس، قلع، نقره و جیوه هستند. در گذشته این مواد به‌عنوان مواد ترمیمی مورداستفاده قرار می‌گرفتند. امروزه مسائل زیبایی اهمیت بیشتری پیدا کرده است پس به‌مراتب کمتر از قبل از آمالگام استفاده می‌شود. ناگفته نماند که برای ترمیم قسمت‌های زیرین لثه‌ها که خونریزی دارند باز هم از آمالگام استفاده می‌شود. این مواد دارای طول عمر و دوام بیشتری است. آمالگام می‌تواند مقاومت بیشتری در مقابل جویدن غذا داشته باشد.

ترمیم با مواد کامپوزیت

از این مواد برای ترمیم دندان‌ها به‌خصوص ترمیم به‌عنوان پوشی برای سیاه شدن بین دو دندان جلو استفاده می‌شود. کامپوزیت روشی برای زیبایی دندان است از مواد رزینی ترکیبی مناسب و هم‌رنگ مینا ساخته می‌شود. از کامپوزیت بیشتر به‌عنوان مواد ترکیبی و زیبا استقبال می‌شود؛ زیرا علاوه بر ترمیم پوسیدگی، زیبایی دندان‌ها را از بین نخواهد برد. این مواد به‌عنوان اصلاح رنگ و فرم دندان‌های سالم نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

همچنین این مواد به‌صورت میکرومکانیکی و شیمیایی استفاده می‌شود. اشعه آبی‌رنگ مخصوصی به سفت و محکم‌شدن این مواد به دندان کمک خواهد کرد. از این روش برای ترمیم دندان سیاه شده جلو استفاده می‌شود.

ترمیم سیاهی دندان با کامپوزیت

میزان پوسیدگی و نحوه ترمیم دندان سیاه شده

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که باید در اثر بروز آن به پزشک مراجعه کنید، سیاهی دندان است. اگر عامل سیاهی پوسیدگی باشد، باید برای از بین بردن جرم سیاه دندان به پزشکان مجموعه اسمایل استایل مراجعه کنید. هنگامی که به مطب دندانپزشکان ما می آیید، روش‌های ترمیم دندان سیاه شده گوناگونی وجود دارد که بسته به میزان پوسیدگی انجام خواهد شد. این روش‌ها به تفکیک زیر هستند.

بدون پوسیدگی

 روش بلیچینگ  یکی از روش‌های ترمیم دندان سیاه شده جلو است و برای اصلاح طرح لبخند بسیار کاربردی است. در این روش، تیرگی‌های دندان که براثر خوردن مواد غذایی رنگی مانند چای، قهوه و غیره ایجاد می‌شود از بین خواهد رفت. عمل بلیچینگ، با ازبین‌بردن جرم سیاه دندان، حتی رنگ‌دانه‌های اضافی که به‌صورت ژنتیکی روی دندان ایجاد شده‌اند را برطرف می‌کند. برای انجام بلیچینگ دندان می­توانید از طریق سایت اسمایل استایل نوبت رزرو کنید.

بلیچینگ و رفع سیاهی دندان در دندانپزشکی اسمایل استایل

اگر میزان پوسیدگی کم و روی قسمت کوچکی از دندان به وجود آمده باشد، قسمت آسیب‌دیده، با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات دندان‌پزشکی برداشته و با مواد خاصی پر می‌شود.

پوسیدگی متوسط

اگر پوسیدگی، لایه دوم دندان را درگیر کرده باشد، با برداشتن قسمت آسیب‌دیده، تاج جدیدی توسط مواد دندانپزشکی گذاشته خواهد شد.

پوسیدگی عمیق

اگر قسمت سیاهی دندان زیاد باشد و پوسیدگی کل دندان را گرفته باشد پزشک با صلاح دید خود ممکن است اقدام به کشیدن دندان کند.

تماس با دندانپزشکی اسمایل استایل

علت سیاهی دندان چیست؟

یکی از مهم‌ترین عاملی که می‌تواند موجب سیاه شدن بین دو دندان جلو و دندان‌های دیگر شود، عدم رعایت بهداشت دهانی و فردی است. اما ممکن است افرادی که بهداشت دهان را رعایت می‌کنند نیز دچار سیاهی دندان شوند. عوامل خارجی و داخلی می‌تواند سبب این عامل باشد. در ادامه به این عوامل می‌پردازیم.

آیا می دانستید سیاهی یکی از مشکلات رایج دهان و دندان در بین کودکان است؟ در مورد سیاهی دندان و لثه کودکان بیشتر بدانید.

عوامل خارجی

این عوامل در خارج از بافت داخلی دندان اتفاق می‌افتد. ایجاد رسوب و لکه‌های دندانی که بر اثر مصرف برخی مواد غذایی اتفاق می‌افتند. ضربه خوردن دندان هم می‌تواند سبب سیاهی دندان‌ها شود. مصرف مکمل‌های حاوی آهن و غیره سبب سیاه شدن بین دو دندان جلو خواهد شد.

 از بین بردن جرم سیاه دندان

عوامل داخلی

برخی بیماری‌های دهانی که حتی فرد از وجود آن بی‌خبر است می‌تواند سبب سیاهی دندان‌ها شود. بروز عفونت، نکروز بافت دندان از عوامل داخلی مهمی هستند باعث سیاه‌شدن دندان‌ها می‌شود.

این تغییر رنگ که در دندان‌ها اتفاق می‌افتد ابتدا به‌صورت نقطه‌ای و در صورت عدم درمان به طور کامل تمام بافت دندان را می‌پوشاند.

چه زمانی دندان نیاز به ترمیم دارد؟

برای اطلاع از پوسیدگی دندان‌ها که آیا نیاز به ترمیم آن هست یا نیست، باید از روش‌هایی که در ادامه برای تشخیص نیاز به ترمیم دندان سیاه شده جلو توضیح می‌دهیم استفاده کنید.

  1. معاینه

تیم اسمایل استایل، متشکل از بهترین دندانپزشکان تهران، با استفاده ابزاری به نام اکسپلورر به مینای دندان شما ضربه وارد می‌کنند، دندان پوسیده دارای مینای نرم‌تری نسبت به دندان سالم است. در صورت پوسیده‌شدن دندان،  این ابزار به دندان می‌چسبد؛ ولی مینای دندان سالم سفت و مقاوم است.

  1. با کمک اشعه ایکس

عکس‌هایی که توسط تابش اشعه ایکس گرفته می‌شود، می‌توانند به طور دقیق میزان و عمق پوسیدگی را نشان دهند.

در حال بارگذاری ...

علت ترمیم دندان

هنگامی که دندان‌ها پوسیده می‌شوند، باکتری‌های زیادی شروع به رشدکردن می‌کنند. با رشد بیشتر باکتری‌ها، پوسیدگی نیز افزایش می‌یابد. میزان پیشروی پوسیدگی بستگی به مراقبت فرد، بهداشت دهان و دندان، ژنتیک افراد دارد. اگر پیشرفت رشد باکتری‌ها زیاد باشد عصب دندان را درگیر می‌کند و پزشک به درمان ریشه برای ازبین‌بردن باکتری‌ها اقدام خواهد کرد.

آبسه و عفونت دندان یکی از عارضه‌های پوسیدگی است. در نهایت، برداشتن قسمت پوسیده، تخلیه باکتری و عفونت‌ها و در نتیجه ترمیم دندان سیاه شده جلو انجام می‌شود. برای ترمیم دندان سیاه شده با روش‌های مختلف و یا بلیچینگ دندان می­توانید از طریق سایت اسمایل استایل نوبت رزرو کنید.

 درمان دندان سیاه شده

آیا می‌توان در داخل خانه سیاهی دندان را از بین برد؟

معمولاً امکان ترمیم سیاهی دندان‌ جلو یا در حالت کلی بهتر است بگوییم درمان دندان سیاه شده در داخل خانه و جود ندارد. شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه‌ها کیت‌های سفیدکننده خانگی را خریداری کنید، اما لازم است بدانید که با استفاده کیت‌ها فقط به مقدار کمی رنگ دندان‌ها تغییر می‌کند. برای ترمیم سیاهی دندان‌های جلو یا سیاهی دندان به‌صورت دقیق و حرفه‌ای باید به دندانپزشک مراجعه بفرمایید تا آن‌ها بتوانند این عمل را به طور ویژه برای شما انجام دهند.

در زمان مراجعه به کلینیک دندانپزشک در وهله اول با انجام معاینات و بررسی‌های لازم علت اصلی تغییر رنگ را به طور دقیق تشخیص داده و با درنظرگرفتن میزان سیاهی و دیگر عوامل مدنظر درمان مناسب و ویژه را برای بازگشت رنگ طبیعی دندان انجام خواهد داد.

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که درمان و ترمیم سیاهی دندان‌ جلو تا حدود بسیار زیادی به علت ایجاد و عوامل موجود برای تغییر رنگ دندان‌ها بستگی دارد.

چه روش‌هایی برای جلوگیری از سیاه‌شدن دندان‌ها وجود دارد؟

بیش از هر چیزی باید این موضوع را توضیح دهیم که اولین و مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از سیاه‌شدن دندان رعایت منظم و مناسب بهداشت دهان و دندان است. دندان‌ها نقش مهم و حائز اهمیتی در زیبایی افراد به دنبال دارند پس در هر شرایطی سعی کنید روتین‌های مخصوص برای آن در نظر بگیرید که در ادامه قصد داریم تا از طرف انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) راهکارهای لازم را بیان کنیم.

  • لازم است که در طول شبانه‌روز به طور منظم حداقل دو بار با خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌ها را تمیز کنید.
  • حداقل به میزان یک‌بار در طول روز از نخ دندان استفاده کرده و به‌صورت درست و اصولی لابه‌لای دندان را پاک کنید.
  • سعی کنید در هر بازه زمانی مناسب برای چک‌کردن و معاینه دندان‌ها مطمئن شدن از این موضوع که هیچ‌گونه آسیبی به آنها نرسیده به دندانپزشک مراجعه بفرمایید.
  • بهتر است از مصرف بیش از حد غذاهای حاوی قند خودداری فرمایید.
ترمیم سیاهی دندان

جهت ازبین‌بردن سیاهی دندان در اثر پوسیدگی چه راه‌هایی وجود دارد؟

یکی از موارد فوق‌العاده مهم و حائز اهمیتی که به‌عنوان عامل داخلی سیاه‌شدن دندان به‌حساب می‌آید پوسیدگی است. در صورت رخ‌دادن چنین مشکلی و سیاه‌شدن دندان به علت پوسیدگی این امکان وجود دارد که دندانپزشک نتواند به یک تمیزکردن ساده اکتفا کند و دندان‌ها را به حالت اولیه خود برگرداند که در چنین مواقعی باید برای ترمیم دندان سیاه شده اقدام کرد.

ممکن است رخ‌دادن پوسیدگی دندان به علت ازبین‌رفتن مینای دندان باتوجه‌به باکتری‌ها و بروز حفره در روی دندان‌های فرد باشد. معمولاً باگذشت یک بازه زمانی حفره‌ها بیشتر شده و تغییر رنگ و سیاهی دندان را به دنبال دارند و در چنین شرایطی لازم است که دندانپزشک قسمت پوسیده شده را به طور کامل از بین ببرد.

برای انجام این کار و ازبین‌بردن پوسیدگی دندان به طور کامل دندانپزشک سعی می‌کند مواردی که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم را انجام دهد.

  • در قدم اول چنانچه پوسیدگی در یک قسمت از دندان قرار گرفته باشد آن را به طور کامل برداشته و سوراخ را به کمک مواد خاص و ویژه پر می‌کند.
  • چنانچه پوسیدگی به قسمت یا لایه دوم دندان برسد، دندانپزشک باید تمام قسمت‌های پوسیده شده را برداشته و یک تاج جدید را روی قسمت بالای دندان می‌گذارد.
  • چنانچه دندان فرد بیش از حد ممکن آسیب ببیند و گذاشتن تاج یا پر کردن آن فایده نداشته باشد، ممکن است تصمیم دندانپزشک بر این شود که کل دندان را بکشد.

کلام پایانی

در این مطلب از سایت Smilestyle Dentistry به بررسی کامل روش های ترمیم دندان سیاه شده جلو پرداخته و در ادامه نکاتی را دراین‌خصوص شرح دادیم. زمانی که دندان‌های شما بدون پوسیدگی باشند، می­توانید با بلیچینگ دندان به‌خوبی دندان‌های سیاه خود را سفید کنید.

چنانچه دندان‌های شما سیاه شده، برای انجام بلیچینگ دندان و دیگر روش‌های زیبایی دندان توسط دکتر امیرحسین ابوالبشری، از طریق سایت اسمایل استایل اقدام کرده و نوبت خود را رزرو کنید.

سؤالات متداول

سیاه‌شدن دندان‌ها چه تأثیری در زندگی افراد می‌گذارد؟

به‌خوبی مطلع هستید که یکی از المان‌های مهم زیبایی چهره داشتن دندان‌های سفید است و در صورت به‌وجودآمدن سیاهی برای آنها کاهش اعتمادبه‌نفس و در برخی مواقع خرابی کامل دندان را به همراه دارد.

برای ترمیم سیاهی دندان‌ جلو چه راهکاری توصیه می‌شود؟

این موضوع به میزان سیاهی دندان‌ها بستگی دارد. در صورت پیشرفت بسیار زیاد می‌توانید فقط با مراجعه به دندانپزشک آن را رفع کرده و از بین ببرید.

عوامل مؤثر در به‌وجودآمدن سیاهی دندان کدام‌ها هستند؟

مصرف بیش از حد غذاهای قندی، نوشیدن الکل، استفاده از سیگار و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از عوامل مهم و مؤثر در رخ‌دادن سیاهی دندان هستند.

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد