شایع ترین بیماری های دهان و دندان

شایع ترین بیماری های دهان و دهان

شایع ترین بیماری های دهان و دندان

امروزه در سراسر دنیا، اکثر افراد درگیر بیماری‌های دهان و دندان هستندو از بیماری‌های مختلف دندانی رنج می‌‌برند. وجود زخم‌ و بیماری‌‌های لثه، عفونت دندان، تغییر رنگ یا تیره‌شدن دندان‌ نیز از شایع‌ ترین بیماری‌ های دهان و دندان است. در این مقاله از دندانپزشکی smilestyledentistry با ما همراه شوید تا شما را با مهم‌ترین و شایع ترین بیماری‌ های دهان و دندان و لثه آشنا کنیم.

شایع ترین بیماری‌ های دندان کدام اند؟

یقیناً می‌‌‌توان گفت پوسیدگی، عفونت و تیرگی دندان، مهم‌ترین دلیل بیماری‌ های دهان و دندان به‌حساب می‌آیند. تقریباً همه افراد در زندگی خود حداقل یک یا دو بار این بیماری‌ها را تجربه کرده‌اند. شایع‌ ترین بیماری‌ های دهان و دندان عبارت‌اند از:

  • پوسیدگی دندان

پوسیده‌شدن، کرم‌خوردگی یا سوراخ‌شدگی دندان، زمانی ظاهر می‌شود که پلاک به مدت طولانی روی دندان‌ها باقی‌مانده باشد. پلاک، فیلم چسبناک از جنس باکتری است که به دلیل مصرف مواد قندی یا نشاسته‌‌ای ایجاد می‌شود.

  • پوسیدگی دندانعفونت دندان

پالپ درون دندان حاوی عصب‌‌های آن است و گاهی اوقات بر اثر پوسیدگی دچار عفونت می‌شود. این کانال عصبی که به نوک ریشه دندان نیز متصل است، احتمال عفونت دارد. پوسیدگی عمیق یا ترک‌خوردگی دندان، راهی برای ورود باکتری‌ به درون این کانال خواهد بود.

  • تیرگی دندان‌

یکی از علل تیرگی دندان این است که دندان سعی می‌کند از عصب خود محافظت کند. دلیل دوم آن این است که دندان در حال ازبین‌رفتن است. در صورتی که دندان از عصب خود محافظت ‌کند، ظاهر آن تیره‌تر از سایر دندان‌‌ها می‌‌شود. اگر دندان رنگ کبودی یا خون‌مردگی داشته باشد، آن دندان به‌احتمال زیاد از بین رفته است. یکی از راه های رفع تیرگی و سیاهی دندان، استفاده از تکنینک های زیبایی دندان مثل بلیچینگ است.

  • دندان عقل نهفته

بسیاری از افراد دندان‌عقل افراد نهفته دارند. یعنی این دندان از لثه خارج نشده و زیر فک باقی‌مانده است. در آینده دندان نهفته سبب ابتلا به شایع‌ ترین بیماری‌ های دهان و دندان خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود آن را بِکِشید.

  • دندان عقل نهفتهمال اکلوژن

مال اکلوژن حالتی از دندان است که دندان‌‌های بالا و پایین نمی‌توانند به‌درستی روی یکدیگر قرار بگیرند. این وضعیت حالت‌های مختلفی مانند دیپ بایت، آندربایت و به‌هم‌فشردگی دارد.

  • مال اکلوژنساییده شدن مینای دندان

مسواک‌زدن افراطی و قرارداشتن در معرض مواد اسیدی بر اثر نوشیدن مایعات اسیدی و گازدار، سبب ساییده شده مینای سطح دندان می‌شود. این مشکل سطح دندان را شفاف یا بدرنگ خواهد کرد.

  • دندان‌قروچه دادن

افرادی که مضطرب هستند، در طول روز هر زمان که این عادت به سراغشان می‌آید، دندان‌‌های خود را روی‌هم فشار می‌دهند. علاوه‌برآن روکش کردن یا پرکردگی دندان‌ها نیز سبب دندان‌قروچه خواهد شد. این عادت در طولانی‌مدت انواع بیماری ‌های دهان و لثه را در پی خواهد داشت.

  • حساسیت دندان

حساس شدن دندان زمانی رخ می‌دهد که سرما، گرما و مواد اسیدی، عصب آن‌ها را تحریک کرده باشد. در نتیجه درد شروع خواهد شد. همچنین شایع‌ ترین بیماری ‌های دهان و دندان عنوان شده در بالا نیز از عوامل‌ حساسیت دندان به‌حساب می‌آیند.

  • شکستگی دندان

اگر به دلیل واردشدن ضربه‌ دندان دچار شکستگی شود، تنها راه رفع آن مراجعه به پزشک متخصص و ترمیم آن است. اگر تکه‌ شکسته شده همچنان در داخل دهان است، مراقب باشید آن را قورت ندهید.

با روش های ترمیم و زیبایی دندان جلو آشنا شوید!

شایع ترین بیماری ‌های دهان کدام اند؟

داشتن احساس ناخوشایند و ناراحتی در دهان، می‌تواند تمرکز شما را مختل کند. شناخت علل ایجاد شایع ‌ترین بیماری‌ های دهان و دندان بسیار ضروری است. در موارد زیر با مهم‌ترین بیماری‌های دهان آشنا می‌شوید:

  • بیماری لثه

عفونت باکتریایی دندانی می‌تواند به لثه‌ها و استخوان آن آسیب برساند. حدود نیمی از افراد بزرگسال با این بیماری مواجه هستند. رعایت‌نکردن بهداشت دهان، ابتلا به مشکل کاهش مقاومت در برابر عفونت، مصرف دخانیات و بارداری از عوامل‌ ابتلا به این بیماری به‌حساب می‌آیند.

  • بوی بددهان

بوی بددهان علل مختلفی دارد. رژیم غذایی نامناسب و عدم رعایت بهداشت دهان منجر به این بیماری خواهد شد. همچنین این مشکل گاهی اوقات به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، عفونت ریه و خشکی دهان است. گاهی اوقات استفاده از  بهترین دهانشویه های ایرانی و خارجی می تواند به حل این مشکل کمک کند.

  • خشکی دهان

خشکی دهان معمولاً به دلیل کاهش جریان و ترشح بزاق در دهان است. این مشکل، ناراحت‌کننده و جدی است. چون که آب دهان باکتری‌های مضر را دور خواهد کرد و خشک‌بودن دهان احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش خواهد داد.

  • سرطان دهان

این مشکل بدترین نوع بیماری ‌های دهان و لثه خواهد بود. وجود یک توده بدون درد، قرمز و کوچک در دهان، از نخستین علامت‌های سرطان دهان است. دندانپزشکان مجموعه اسمایل استایل باتجربه و تحصیلات عالی می‌توانند سرطان دهان را با معاینه و لمس اطراف دهان غربالگری کنند. چنانچه علائم بیماری سرطان دندان را دارید، برای معاینه و ویزیت، نوبت خود را در سایت smilestyledentistry ثبت کنید.

  • سرطان دهانآفت دهان

آفت دهان معمولاً به شکل زخم‌های روی لب، دهان یا زبان ظاهر می‌شود و شکلی دایره‌ای یا بیضی دارد. این بیماری معمولاً به رنگ شیری، سفید یا زردرنگ ظاهر می‌شود. آفت دهان به دیگر افراد سرایت نخواهد کرد.

  • برفک دهان

این بیماری‌ دهانی عمدتاً در سنین پایین و سنین بسیار بالا رخ می‌دهد. بیماری‌هایی مانند دیابت یا ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن، از عوامل شروع یا تشدید بیماری برفک دهان هستند.

  • تیره شدن لثه

شایع ‌ترین بیماری ‌های دهان و دندان مانند عوامل ژنتیکی، رعایت‌نکردن بهداشت دهان، مصرف سیگار و پر کردن دندان از عوامل تیرگی لثه هستند. در کل وجود یا زیادشدن ماده‌ای به نام ملانین در لثه، سبب تیرگی آن می‌شود. در این موارد، کمک گرفتن از بهترین دندانپزشکان تهران شاید کمک کننده باشد!

پیش گیری بهتر از درمان است!

بیماری‌های دهان و دندان و دیگر اعضای بدن همراه با عوارض بوده و باید تا رفع‌شدن بیماری درد بسیار زیادی را تحمل کنید. در نتیجه می‌توان گفت که قبل از شدت یافتن درد در ریشه دندان، عصب‌کشی دندان و یا عوارض بسیار خطرناک‌تر مانند سرطان دندان، لازم است تا بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و به طور مرتب برای چکاپ کامل سلامت دهان و دندان نزد پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت وجود مشکل در سلامت دهان و دندان، ‌پزشک متخصص مراقبت‌های مخصوصی را به فرد بیمار ارائه خواهد کرد.

چنانچه شما نیز جزو افرادی هستید که اعتقاد دارند پیشگیری از بیماری بهتر از درمان است، می‌توانید برای بررسی سلامت دندان و یا انجام خدمات مربوط به دهان و دندان، نوبت خود را در سایت اسمایل استایل رزرو کنید. همچنین می‌توانید با شماره تماس حاصل کرده و به‌صورت کاملاً مستقیم نوبت رزرو کنید.

کلام پایانی

در این مطلب از سایت اسمایل استایل به بررسی شایع ترین بیماری های دهان و دندان پرداخته و نکاتی را دراین‌خصوص شرح دادیم. نشانه‌های بروز بیماری در دهان  به شکل افت، آبسه، برفک زدن و یا حتی تیره‌شدن رنگ لثه نمایان می‌شود که همگی آن‌ها نشان از علت بیماری در این قسمت است.همچنین بیمار در دندان به صورت دندان عقل نهفته، ساییدگی و تیرگی دندان و غیره نمایان میشود.

بهتر است با مشاهده این موارد، سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کرده و اقدامات اولیه را برای رفع بیماری و حتی جلوگیری از پیشرفت بیماری انجام دهید. چنانچه شما نیز شاهد بروز بیماری در دهان و دندان خود هستید، می­توانید به‌صورت مستقیم از سایت اسمایل استایل اقدام کنید.

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد