علت سیاهی دندان و لثه کودکان چیست؟

سیاهی دندان و لثه کودکان

علت سیاهی دندان و لثه کودکان چیست؟

آیا تابه‌حال متوجه لکه سیاهی روی لثه و دندان کودکتان به هنگام خندیدن شده‌باشید؟ حتماً در این هنگام سؤالات بسیاری ذهن شما را با خود درگیر کرده که اولین سؤال، علت به‌وجودآمدن این لکه‌ها است. موارد متعددی مانند آسیب فیزیکی به قسمت لثه، مصرف برخی از داروها و شربت‌ها، استفاده از مسواک و نخ دندان به‌صورت اشتباه و غیره موجب ایجادشدن لکه‌های سیاه بر روی لثه می‌شود. در ادامه این مطلب از دندانپزشکی اسمایل استایل به بررسی علت سیاهی دندان و لثه کودکان پرداخته و نکاتی را دراین‌خصوص شرح خواهیم داد. همراه ما باشید.

علت سیاهی دندان و لثه کودکان چیست؟

رنگ سیاهی که بر روی لثه‌ها ظاهر می‌شود شامل عوامل مختلفی است. سیاه‌شدن لثه یک اصطلاح است و صرفاً رنگ سیاهی مطرح نیست. در برخی موارد تغییر رنگ لثه خطرناک نیست؛ اما در بعضی موارد ممکن است خطرناک باشد و سلامت دهان و دندان کودک شما را به خطر بی اندازد. در ادامه با ما همراه باشید تا علل سیاهی دندان کودکان را بررسی کنیم.

  • مصرف شربت و دارو

مصرف دارو رایج‌ترین علت سیاهی دندان کودکان است. این داروها اغلب در دوران رشد کودکان تجویز می‌شود که مصرف آن‌ها برای کودکان ضروری است. جدا از تأثیری که این داروها بر روی رنگ دندان کودکان می‌گذارند ممکن است بر روی لثه کودکان هم تأثیر گذارد. داروهایی مانند آنتی‌هیستامین و تتراسایکلین موجب این تغییر رنگ در دندان کودکان نیز می‌شود.

  • بیماری‌های لثه

بیماری‌های لثه یکی از رایج‌ترین علت سیاهی لثه کودکان است که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، موجب تجمع پلاک‌هایی بر روی لثه کودک می‌شود. اگر تجمع این پلاک‌ها ادامه یابند باعث گسترش آنها در سطح دندان می‌شود و علتی بر پوسیدگی و مشکل در زیبایی دندان است. جمع‌شدن پلاک‌ها بر روی لثه موجب بیماری‌هایی مثل پریودنتیت و التهاب لثه می‌شود که از نشانه‌های آن می‌توان به نارسایی در لثه و تغییر رنگ در لثه در کودکان اشاره کرد.

  • عوامل ژنتیکی

یکی از عواملی ژنتیکی که موجب تغییر رنگ لثه‌های می‌شود هیپرپیگمانتاسیون است. این عامل ژنتیکی سبب افزایش تولید ملانین در لثه می‌شود، همین امر موجب می‌شود به‌صورت ژنتیکی به کودک منتقل گردد. بالارفتن ملانین در لثه باعث پدیدارشدن سیاهی و تیرگی در لثه خواهد بود.

توجه داشته باشید که این تغییر رنگ لثه خطری به دنبال ندارد و فقط از لحاظ ظاهری می‌تواند برای فرد مشکل کند. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا با استفاده از روش‌هایی مانند لیزر می‌توانید این نقص را برطرف نمایید. چنانچه کودک دلبند شما نیز چنین مشکلی دارد، همین حالا برای رزرو نوبت از طریق سایت اسمایل استایل اقدام کنید. متخصصین مجموعه ما در سریع ترین زمان ممکن به بررسی دندان کودکتان پرداخته و با درمان صحیح، مشکل سیاهی دندان و لثه را از بین می­برند.

  • علت سیاهی دندان کودکانفشار زیاد بر روی لثه

یکی از عواملی که باعث تغییر رنگ لثه می‌شود فشار بیش از حد به آن‌ها است. این فشار تحت‌تأثیر عوامل متفاوتی مانند خوردن غذاهای خشک، استفاده از مسواک نامناسب که سبب فشار بیش از حد به لثه می‌شود، جویدن خوراکی‌ها به شیوه‌ای غلط نیز است.

  • تغذیه نادرست

تغذیه نادرست رایج‌ترین علت سیاهی لثه کودکان است. همان‌طور که می‌دانید رژیم غذایی و خوراکی‌هایی که کودکان مصرف می‌کنند تأثیر بسزایی بر روی لثه و دندان‌های آن‌ها دارد. اگر غذاها و خوراکی‌هایی که کودکان مصرف می‌کنند حاوی قند بالایی باشد شرایط را برای افزایش پلاک‌ها فراهم می‌کند که سبب تیرگی لثه و دندان خواهد شد.

  • آسیب‌های محیطی

همان‌طور که همه ما می‌دانیم  دوران کودکی پر از لحظات شگفت‌انگیزی است. کودکان برای کشف رازهای دنیای اطرافشان تحرک زیادی از خود نشان می‌دهند. این فعالیت‌های کودکان در بعضی مواقع همراه با آسیب‌هایی است که می‌تواند منجر به کبودی و سیاهی شود. یکی دیگر از رایج‌ترین علت سیاهی دندان کودکان همین ضربه‌هایی است که در فعالیت‌های کودکانه رخ می‌دهد.

راه‌های پیشگیری از سیاهی لثه و دندان در کودکان چیست؟

در نظر داشته باشید شناخت علت سیاهی دندان کودکان کمک بسیاری به ما در جلوگیری از ایجاد این لکه‌ها می‌کند. یکی از مواردی که در پیشگیری سیاهی لثه و دندان بسیار مؤثر است، رژیم غذایی و رعایت بهداشت دهان و دندان است.

  • اگر متوجه شدید که کودک شما دارای ناهنجاری فک و دهان است به‌طوری‌که در هنگام غذاخوردن به لثه و دندان‌هایش فشار وارد می‌شود و از این موضوع شکایت دارد می‌توانید برای درمان به متخصصان ارتودنسی مراجعه کنید.
  • هنگامی که مشاهده کردید لثه و دندان‌های کودکان در حال تغییر رنگ هست در اولین فرصت به متخصصین مجموعه اسمایل استایل مراجعه نمایید و اجازه گسترش آن را ندهید.
  • با مواظبت از کودکان در تحرک‌های مختلف، ایجاد فضایی سالم برای فعالیت‌های آن‌ها و مانع‌شدن از هر گونه آسیب و ضربه، کمک بسیاری در عدم ایجاد سیاهی لثه در کودک می‌شود.

یکی از راه های سفید کردن دندان، بلیچینگ است، با انواع روش های بلیچینگ دندان بیشتر آشنا شوید!

درمان سیاهی لثه و دندان‌ها

روش‌های درمانی که برای درمان تغییر رنگ لثه اتخاذ می‌شود، متناسب با دلایل ایجاد این تغییر رنگ‌ها است. در صورت ایجاد سیاهی دندان‌ها بر اثر رعایت‌نکردن بهداشت، اولین مرحله مسواک‌زدن به‌صورت پیوسته است. توجه داشته باشید که مسواک‌زدن باید صحیح و اصولی باشد تا موجب بدتر شدن لثه و دندان‌ها نشود.

  • کنترل‌کردن رژیم غذایی کودکان، کاهش‌دادن مصرف خوراکی‌هایی که قند زیادی دارند، شکر، شکلات و نوشابه‌های گاز، روش درمانی است که باعث عدم سیاهی لثه‌ها بر اثر پلاک دندان است.
  • مواردی مانند استرس بالا و بیش از حد، مشکلات پوستی، مشکلات هورمونی و غیره از دیگر عواملی است که همراه با خود، تغییر رنگ دندان‌ها و لثه را در کودکان نیز به همراه دارد که در این موارد با حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
  • فراموش نکنید که سیاهی لثه و دندان‌ها را باید جدی بگیرید و برای پیداکردن علت اصلی آن باید که به پزشکان متخصص اسمایل استایل مراجعه کنید. پزشکان مجموعه ما همچون دکتر امیر حسین ابولبشری، با معایناتی که انجام می‌دهند، ریشه بیماری را تشخیص داده و فرایند درمان متناسب با آن را سریعاً آغاز می‌کنند.

علت سیاهی لثه کودکانآیا سیاهی لثه و دندان‌ها در کودکان خطرناک است؟

همان‌طور که گفته شد سیاهی لثه و دندان‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و خطرناک بودن آن هم به این دلایل مربوط می‌شود. اگر علت سیاهی لثه کودکان مربوط به رعایت‌نکردن بهداشت باشد، جای نگرانی نیست و خطر زیادی به دنبال نخواهد داشت؛ اما توجه داشته باشید، اگر علت سیاه شدن دندان کودکان، ناشی از عفونت‌ها و موارد این چنینی باشد بسیار جدی است و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. در چنین وضعیتی خونسردی خود را حفظ کرده و در اولین فرصت با شماره 982122560393+ تماس حاصل کنید. متخصصین باتجربه مجموعه اسمایل استایل با بهترین امکانات پزشکی سیاهی دندان و لثه کودکتان را در سریع‌ترین زمان ممکن رفع می‌کنند.

چه زمانی برای درمان سیاهی دندان و لثه به پزشک مراجعه کنیم؟

دقت داشته باشید، اگر لکه‌های سیاه بر روی لثه به‌صورت ناگهانی به وجود آمدند و در یک نقطه خاص ایجاد شدند باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر لکه‌های سیاه لثه به‌صورت پیوسته، تمام نقاط وجود دارد، اغلب مرتبط به تغذیه و رعایت‌نکردن بهداشت است. ولی بهتر است به‌صورت دوره‌ای چکاپ دندانپزشکی توسط متخصص انجام شود.

در مورد پروتز دندان متحرک و ثابت بیشتر بدانید.

کلام پایانی

در این مقاله از سایت اسمایل استایل به بررسی کلی علت سیاهی دندان کودکان و تغییر رنگ لثه آن­ها پرداختیم و نکاتی را دراین‌خصوص شرح دادیم. عوامل متعددی می‌تواند موجب این بیماری در دندان و لثه کودکان شود که مهم‌ترین آن‌ها عوامل ژنتیک، مصرف دارو و شربت، آلودگی محیطی، تغذیه نامناسب و غیره است. در چنین وضعیتی، لازم است حتماً برای درمان این بیماری، کودکتان را نزد پزشک متخصص  smile style dentistry ببرید. تیم متخصص مجموعه ما از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و مدرن‌ترین امکانات دندان‌پزشکی، مشکل سیاهی دندان و لثه کودکان را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف می‌کنند.

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد