عوارض پروتز دندان چیست؟

عوارض پروتز دندان

عوارض پروتز دندان چیست؟

از مهم‌ترین اجزای صورت انسان که در زیبایی او تأثیر بسزایی دارد، دندان‌ها هستند. بسیاری از افراد دنیا به دلیل استفاده از مواد خوراکی غیر استاندار یا سهل‌انگاری در بهداشت دهان و دندان، دچار خرابی و پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها می‌شوند. انواع روش‌های درمانی برای دندان وجود دارد که پروتز یکی از آن‌هاست. هدف ما در این مقاله از سایت اسمایل استایل، آشنایی شما با عوارض پروتز دندان متحرک و ثابت است که به‌صورت کلی و جزئی به شرح آن می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

عوارض پروتز دندان چیست؟

تقریباً همه روش‌های درمانی برای انواع بیماری‌ها و مشکلات، دارای مزایا و همچنین عوارضی است؛ بنابراین داشتن عوارض روش درمانی و زیبایی پروتز دندان مبحثی غیرطبیعی به شمار نمی‌رود. اطلاع از عوارض پروتز دندان به شما این امکان را می‌دهد تا تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید و هنگام مواجه‌شدن با آن‌ غافلگیر نشوید. هدف ما نیز همین است.

عوارض پروتز دندان به طور خلاصه عبارتند از:

  1. ایجاد آلرژی و حساسیت
  2. بروز ناراحتی به دلیل وجود جسم خارجی
  3. شل‌شدگی در ناحیه تاج دندان (در روز‌های ابتدایی)
  4. ایجاد التهاب
  5. مشکلات ناشی از عدم قالب‌گیری صحیح

در ادامه به شرح مختصری درباره هریک خواهیم پرداخت، اما ابتدا باید به توضیح اینکه پروتز دندان چیست اشاره کوتاهی داشته باشیم.

دندان مصنوعیمنظور از عوارض پروتز دندان

پروتز دندان یکی از انواع روش‌های درمانی برای بازسازی و ترمیم دندان‌های ازدست‌رفته است. دارای دو نوع پروتز دائمی و متحرک بوده که هرکدام روش‌های خاص خود را دارد. با پروتز دندان زیبایی خاصی به چهره شما منتقل خواهد شد. دندانپزشک متخصص باتوجه‌به صلاحدید خود و مشاوره با شما، یکی از این دو نوع پروتز را تجویز خواهد کرد. انواع عوارض پروتز دندان به شرح زیر است.

  • ایجاد آلرژی و حساسیت

ابتدا باید بگوییم که ایجاد آلرژی و حساسیت پروتز دندان، مانند همه عمل‌های دیگر فقط در برخی افراد حساس ایجاد می‌شود و این بدان معناست که این موضوع درباره اقلیت افراد بررسی می‌شود.

بروز آلرژی و حساسیت اغلب به دلیل استفاده از موادی است که در قسمت تاج دندان بکار می‌رود. این کار باعث می‌شود تا دندان نتواند به‌خوبی تاج را بپوشاند و از آن محافظت کند، همین عامل باعث بروز مشکلات خاصی در دهان شخص می‌شود. همان‌طور که گفتیم ایجاد این شرایط در همه افراد یکسان نیست و بسته به عواملی مانند سن و.غیره متفاوت است.

نکته مهمی که باید بدان توجه داشته باشید این است که در صورت مشاهده چنین مشکلی سریعاً به پزشک مخصوص خود مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند و مشکل را برطرف کند. مانند تمام عوارض، هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید، در مدت‌زمان کمتری درمان می‌شوید.

  • حساسیت دندان در اثر پروتزبروز ناراحتی به دلیل وجود جسم خارجی در دهان

چیزی که در روزهای ابتدایی بعد از انجام پروتز دندان باعث اذیت و ناراحتی شما خواهد شد، وجود جسم خارجی در دهان است. با وجود پروتز ممکن است شما نتوانید به‌خوبی صحبت کنید؛ زیرا احساس وجود یک جسم مزاحم آزاردهنده است. اما باگذشت زمان گیرنده‌های سازش بدن شما به تغییر شرایط عادت کرده و به‌مرورزمان این مشکل برطرف خواهد شد.

به همین دلیل اصلاً استرس نداشته باشید. در صورت مواجه با این احساس، کافی است صبر و حوصله به خرج دهید و کلافه نشوید. سپس خواهید دید پس از گذشت چند روز به شرایط جدید عادت خواهید کرد. اگر همچنان این حس با شما ماند و موجب اذیت شما شد، حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید و مشکل را با آن در میان بگذارید.

آیا بهترین نوع پروتز دندان را می‌شناسید؟

  • شل‌شدگی در ناحیه تاج دندان

یکی دیگر از عوارض پروتز دندان که بسیار شایع بوده و بسیاری از افراد با آن مواجه‌اند و از آن شکایت دارند، شل‌شدگی تاج دندان است. تا اینجا صحبت‌های انجام شده درباره عوارض کلی پروتز دندان درباره اقلیت افراد بود یا با گذشت زمان حل می‌شد‌، اما در خصوص این عارضه باید گفت که در مورد اکثریت افراد صدق می‌کند.

توجه داشته باشید که شل شدگی با نحوه مراقبت های پس از پروتز دندان ارتباط مستقیمی دارد. برای جلوگیری از ایجاد این عوارض باید حتماً در روزهای اولیه از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید و حتی‌الامکان غذاهای نرم مصرف کنید. در صورت خوردن غذاهای چرب و سخت، احتمال مواجه‌شدن با این عوارض در شما بالا است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورت مشاهده این عوارض خیلی زود به پزشک اطلاع داده و کارهای لازم را انجام دهید.

نکته قابل توجه این است که به دنبال ایجاد این عارضه، احتمال بروز عوارض دیگری چون ایجاد حفره بین تاج و دندان و بروز خطرات بیشتر نیز شما را تهدید خواهد کرد؛ بنابراین روزهای اولیه پس از انجام پروتز دندان را جدی بگیرید و مراقبت‌های گفته شده توسط  دندانپزشکی اسمایل استایل را، مو به مو انجام دهید.

  • ایجاد التهاب

یکی دیگر از عوارض پروتز دندان، ایجاد التهاب در قسمت لثه افراد است. به عبارتی، در برخی موارد ممکن است حین انجام مراحل پروتز دندان، لثه فرد دچار آسیب‌دیدگی شود. همین مورد باعث بروز التهاب و تورم در دهان می‌شود. بسته به مقدار ایجاد التهاب، پزشک داروهای خاصی را تجویز می‌کند.

  • التهاب دندانمشکلات ناشی از قالب‌گیری

از مهم‌ترین مواردی که باید یک دندانپزشک متخصص و فعال در حوزه انجام پروتز دندان بدان توجه کند، بحث قالب‌گیری است. بارها مشاهده شده است به دلیل عدم قالب‌گیری صحیح، فرد دچار عوارضی چون زخم لثه و یا درد نواحی مختلف دهان می‌شود؛ بنابراین، اگر در همان روز‌های ابتدایی متوجه نقص و مشکلی در اندازه دندان شدید که منشأ قالب‌گیری نادرست دارد، حتماً به پزشک متخصص خود اطلاع داده و راه‌حل‌های درست بیابید.

دندانپزشکی اسمایل استایل دنتیستری دارای بهترین فوق تخصصان زیبایی دندان در تهران می باشد. در چنین شرایطی می‌توانید با رزرو نوبت در مجموعه ما، به‌سرعت قالب‌گیری دندان‌های خود را اصلاح کنید. برای تعیین نوبت می­توانید از طریق سایت اسمایل استایل اقدام کرده و یا با شماره تماس 982122560393+ در ارتباط باشید.

قالب گیری اشتباه پروتز دندانکلام پایانی

همان‌طور که در این مطلب از سایت اسمایل استایل اشاره کردیم، پروتزهای دندانی یک روش درمانی و زیبایی دندان در دندان‌پزشکی هستند که امروزه در میان افراد بسیار محبوب شناخته شده‌اند. این روش درمانی درصورتی‌که برخی از نکات را موردتوجه قرار ندهید، می‌تواند عوارض بسیار زیادی داشته و سلامت شما را به خطر بیندازد. در چنین شرایطی لازم است حتماً پروتز دندانی را نزد افراد متخصص انجام دهید و سعی کنید تمامی نکات مراقبتی ای که پزشک متخصص در اختیار شما قرار می‌دهد را پس از پروتز دندانی موبه‌مو اجرا کنید.

چنانچه تمایل دارید تا پروتز دندانی را به‌صورت کاملاً اصولی و به شیوه‌ای نوین با تجهیزات مدرن انجام دهید، می­توانید برای رزرو نوبت از طریق سایت اسمایل استایل اقدام کنید.

 

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد