لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان؟ مقایسه ظاهر، ماندگاری و قیمت

لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان ؟

لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان؟ مقایسه ظاهر، ماندگاری و قیمت

تفاوت لمینت با کامپوزیت بر اساس معیارهای مختلفی شکل می‌گیرد که هر کدام از آن‌ها بهتر بودن آن را مشخص می‌کنند. رایج‌ ترین مواد در ساخت روکش‌های دندان لمینت پرسلن و رزین کامپوزیت است که هر دو ماده می‌توانند زیبایی دندان‌ها را افزایش دهند. بعضی از افراد برای زیباتر شدن دندان‌های خود با این سؤال مواجه می‌شوند که کامپوزیت بهتر است یا لمینت ؟ که در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کامپوزیت و لمینت دندان جهت داشتن دندان‌های سالم و زیبا تا پایان این مطلب از دندان‌پزشکی smile style dentistry مطلب همراه ما باشید.

لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

لمینت دندان یا کامپوزیت ؟ کدام‌یک می‌تواند برای شما مناسب‌تر باشد؟ انتخاب برتری بین این دو روش زیبایی دندان، تا حد زیادی به سلیقه‌تان و وضعیت‌ دندان‌های شما دارد. با این حال، باید بدانید که لمینیت ظاهر زیباتر و ماندگاری بالاتری دارد؛ اما از طرفی کامپوزیت، به دلیل هزینه پایین‌تر، طرفداران خود را دارد.

معرفی کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان، یکی از پرطرفدار ترین خدمات دندانپزشکی زیبایی است که به دلیل هزینه مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه بودن طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. در روش کامپوزیت از مواد مختلفی همچون پلاستیک، شیشه و رزین استفاده می‌شود که به‌راحتی فرم می‌گیرند. کامپوزیت یکی از روش‌ها در دندانپزشکی است که معمولاً برای دندان‌های شکسته استفاده می‌شود و حفره‌های خالی دندان را پر می‌کند.

همچنین برای برطرف‌کردن لکه و زردی، رفع کج بودن دندان و یا نامرتب بودن و فاصله‌های بین دندان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. (می‌توانید در تصویر پایین، نمونه استفاده از کامپوزیت برای مرتب‌ سازی دندان‌ها را ببینید.) در روش کامپوزیت، دندانپزشک یک‌دندان جدید با متریال‌های خام می‌سازد که باعث جذابیت و زیباتر شدن دندان‌ها می‌شود..

کامپوزیت دندان
نمونه کامپوزیت دندان در دندانپزشکی اسمایل استایل

لمینت چیست؟

لمینت دندان که در گاهی اوقات به آن ونیر هم گفته می‌شود، روکش نازکی است که بر روی دندان‌ها قرار گرفته و در هنگام لبخند زدن، زیبایی دندان‌ ها را دو چندان می‌کند. فرق لمینت با کامپوزیت این است که هنگامی که ذرات کوچک لمینت بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، به‌ مرور باعث تغییر شکل، اندازه و طول دندان‌ها می‌شوند. این عمل در نهایت به فرم دندان مورد دلخواه فرد تبدیل می‌شود و به حفظ سلامت و زیبایی دندان کمک می‌کند.

لمینت ردیف دندان‌ها را به طور منظم و یکسان نشان می‌دهد و به مقاومت و قدرت دندان‌ها در برابر آسیب‌های مختلف کمک می‌کند. معمولاً از لمینت برای دندان‌هایی که به دلایل مختلف تغییر رنگ داده‌اند و یا در اثر ساییدگی دچار تغییر شکل شده‌اند، استفاده می‌شود. همچنین دندان‌هایی که دچار ترک‌ خوردگی یا شکستگی شده و یا برای دندان‌های نامنظم با فاصله‌های زیاد، جهت زیبایی بیشتر از لمینت استفاده می‌کنند. همچنین یکی از روش‌های ترمیم دندان سیاه شده، لمینیت است که نیاز به روکشی قوی با پوشانندگی بالا دارد.

روکش سرامیکی دندان
نمونه لمینیت دکتر امیرحسین ابوالبشری

در ویدیو زیر می‌توانید پوشانندگی، ظرافت و زیبایی لمینیت را ببینید؛ تغییری که لمینیت می‌تواند در دندان‌های شما ایجاد کند، کاملا قابل توجه است.

لمینت سرامیکی در دندانپزشکی اسمایل استایل

کامپوزیت چه مزایایی دارد؟

روکش‌های کامپوزیت مزایایی دارند که مهم‌ترین مزایای آن، قیمت پایین تر است. بیشتر دندانپزشکی‌ها شامل بیمه نیستند؛ از این‌ رو اکثر افراد برای زیبایی دندان‌های خود به روش کامپوزیت دندان روی می‌آورند. برای برخی افراد دستیابی به دندان های زیبا با هزینه پایین بسیار مهم است و به همین دلیل روکش دندان از نوع کامپوزیت را انتخاب می‌کنند.

هزینه کامپوزیت دندان به دلایل مختلف متفاوت است؛ از این‌ رو باتوجه‌ به قیمت مدنظر خود می‌توانید زیبایی را به دندان‌های خود هدیه دهید. از دیگر مزایای روکش کامپوزیت مدت‌ زمان آن است که روکش کامپوزیت یک‌ روزه توسط متخصصان و دندانپزشکان حرفه‌ای چسبانده و شکل داده می‌شود. ازاین‌رو دیگر نیاز به حضور در آزمایشگاه و یا مطب‌ها در تعداد جلسات مختلف برای روکش دندان نیاز نخواهد بود.

تماس با دندانپزشکی اسمایل استایل

لمینت چه مزایایی دارد؟

لمینیت مزایای زیادی دارد و نسبت به کامپوزیت ماندگاری، دوام و ظاهر شفاف‌تری به شما هدیه میدهد. امروزه در تهیه متریال کامپوزیت پیشرفت زیادی شده است، اما هنوز قابل‌ رقابت با لمینت نیست و ماندگاری ۵ تا ۷ سال را دارد. درحالی‌که ماندگاری لمینت نسبت به روکش کامپوزیت، ۱۰ تا ۱۵ سال است و یکی از مزیت‌های مهم در لمینت دندان به شمار می‌رود.

دندانپزشکان معتقدند که لمینت سرامیکی طبیعی‌ ترین و زیباترین دندان را برای فرد به وجود می‌آورد؛ زیرا پرسلن مواد لمینت سرامیکی از کیفیت و شفافیت بسیار خوبی برخوردار است. هنگام استفاده از این روکش سرامیکی دندان، شکل مینای دندان بسیار محکم است و در برابر لکه‌گیری و شکنندگی بسیار مقاوم عمل می‌کند؛ به همین دلیل استفاده از لمینت توسط پزشکان بسیار توصیه می‌شود.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت

کامپوزیت هزینه کمتری دارد یا لمینت؟

تفاوت لمینت با کامپوزیت در این است که برای درست‌ کردن کامپوزیت دندان شما می‌توانید تقریبا نصف قیمتی که برای لمینت سرامیکی می‌پردازید، پرداخت کنید. نکته قابل‌ توجه این است که کامپوزیت هزینه کمتری نسبت به لمینت دارد؛ از این‌ رو طول عمر آن نیز نسبت به لمینت کمتر خواهد بود.

پس با توجه‌ به طول عمری که کامپوزیت دارد، شما می‌توانید هزینه کمتری را نسبت به لمینت پرداخت کنید. اما باید در نظر بگیرید که بعد از مدت کوتاهی در صورت خراب‌ شدن روکش، باید به تعویض آن بپردازید. در حالی‌ که با پرداخت مبلغ بیشتری برای لمینت، احتمال آسیب به روکش دندان بسیار پایین تر می‌آید.

کامپوزیت در برابر لکه ها مقاومت بیشتری دارد یا لمینت؟

برای طبیعی‌ تر بودن دندان‌ها و زنده‌ تر جلوه‌ کردن دندان، هرچه رنگ دندان‌ها شفاف‌تر و عبور نور از دیواره دندان کامپوزیت بیش‌تر باشد، دندان طبیعی‌تری خواهید داشت. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هرچه رنگ کامپوزیت شفاف‌تر باشد، رنگ دندان‌های اصلی از زیر کامپوزیت سایه می‌اندازد و بد رنگی دندان‌ها مشخص می‌شود. در این شرایط باید با کامپوزیت اوپاک و مات، بد رنگی دندان‌های زیر کامپوزیت را پوشاند؛ اما نباید انتظار داشت که کامپوزیت ونیز رنگ شفاف‌ تر و طبیعی‌ تری در برابر لکه‌های دندان داشته باشد.

روکش لمینت نسبت به لکه‌های زرد، مقاوم‌ تر از روکش کامپوزیت بوده برای همین توصیه می‌شود در هنگام استفاده از روکش کامپوزیت مصرف چای، غذاهای رنگی، قهوه و… خودداری شود. روکش کامپوزیت آسیب‌پذیر است و با مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی تغییر رنگ می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: سفید کردن کامپوزیت دندان

در آخر، کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت؟

در نهایت، باید گفت که کامپوزیت و لمینت هر کدام مزایای مخصوص به خود را دارند که در زمینه‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. لمینیت تأثیرگذارترین گزینه برای از بین‌ بردن عیوب دندان‌ها است که معایبی همچون شکستگی، لکه‌ها و فاصله‌های زیاد دندان‌ها را از بین می‌برد. بنابراین، می‌توان گفت لمینت تأثیرگذارترین و بهترین روکش در دندانپزشکی است.

لمینت دندان یا کامپوزیت یکی از فعالیت‌ها در زمینه دندانپزشکی است که جهت بهبود زیبایی دندان‌ها و به‌ دست‌ آوردن سلامت کامل برای دندان انجام می‌شود. کامپوزیت یا ونیز دندان هرکدام باتوجه‌به عواملی مؤثر هستند و نمی‌توان آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد و هر یک فواید مخصوص به خود را دارند.

شما در دندانپزشکی اسمایل استایل دنتیستری، می توانند زیر نظر دندانپزشکان حاذقی چون دکتر محمدرضا ابوالبشری و دکتر امیر حسین ابوالبشری، زیبایی دندان های خود را دوباره بازیابید!

در حال بارگذاری ...

فرق کامپوزیت و لمینت دندان از نظر مراحل نصب و ترمیم

یکی از تفاوت‌های اصلی بین کامپوزیت دندان و لمینت، در مرحله قالب‌ گیری است. در روش کامپوزیت دندان، برای نصب مواد کامپوزیت روی دندان، نیازی به مرحله قالب‌ گیری نیست. این روش در یک جلسه انجام می‌شود و به‌ طور کلی برای هر فک حدود 5 ساعت زمان می‌برد. این سرعت در اجرای کامپوزیت به‌ این‌ علت است که مواد به طور مستقیم روی دندان قرار می‌گیرند و نیازی به قالب‌گیری از دندان نیست. همچنین، این روش امکان ترمیم و جا‌به‌ جایی مواد را نیز فراهم می‌کند.

در ویدیو زیر، نحوه قرارگیری مواد روی دندان در روش کامپوزیت را آورده‌ایم.

کامپوزیت دندان توسط دکتر امیرحسین ابوالبشری

در مقابل، روش لمینت دندان نیازمند مراحل و زمان بیشتری است. برای اجرای لمینت دندان، نیاز به دو هفته تا یک ماه زمان داریم. ابتدا، دندانپزشک باید مراجعه‌ کننده را معاینه کرده و پس از تأیید فرم نهایی، مراحل قالب‌ گیری را شروع کند. در این روش، تراشیدن دندان‌ها به حدود نیم میلیمتر از مینا دندان انجام می‌شود. پس از اجرای لمینیت، امکان ترمیم و جا‌به‌جایی مواد وجود ندارد و در صورت لب‌ پریدگی یا شکستگی دندان، باید آن را برداشت و جایگزین کرد.

به طور خلاصه، تفاوت اصلی میان کامپوزیت و لمینت در نحوه نصب و مراحل اجرای هرکدام از این روش‌ها است. درحالی‌که کامپوزیت دندان راحت و در یک جلسه اجرا می‌شود و قابل‌ ترمیم است، لمینت دندان زمان‌ بیشتری نیاز دارد و بعد از اجرا امکان ترمیم وجود ندارد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم نکاتی را در مورد لمینت دندان یا کامپوزیت ارائه دهیم. اگر به فکر ترمیم دندان‌های خود هستید باید به این نکته توجه کنید که قیمت کامپوزیت دندان نصف قیمت لمینت است. از این‌ رو بهتر است که یک‌بار هزینه کرده و به توصیه پزشکان از لمینت سرامیکی استفاده کنید. زیرا دارای مقاومت و ماندگاری طولانی در برابر شکستگی‌ها است و برای داشتن لبخند زیباتر و کیفیت طول عمر بیش‌تر به دندان‌ها کمک می‌کند.

سؤالات شما

قیمت کدام بیشتر است لمینت یا کامپوزیت؟

اختلاف قیمت بین کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی بسیار زیاد است، به‌ گونه‌ای که هر واحد لمینت سرامیکی ممکن است دو تا سه برابر هر واحد کامپوزیت باشد.

فرق بین لمینت و کامپوزیت چیست؟

لمینت یا کامپوزیت از جهات مختلفی مانند پوشانندگی پوسیدگی، زیبایی و نصب و ترمیم و… می‌توانند متفاوت باشند.

آیا برای اصلاح لبه‌ها، ناصافی و ناهمواری سطح دندان‌ها از لمینت استفاده می‌شود؟

بله لمینت دندان در برخی مواقع برای اصلاح لبه‌ها و سطح دندان‌ها به کار می‌رود.

برای زیبایی دندان‌ها از کدام روش استفاده کنم؟

لمینت دندان برای داشتن لبخند زیبا و طبیعی، جایگزینی مناسب و محبوب محسوب می‌شود.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

انتخاب بین این دو روش، کاملا سلیقه‌ای است؛ لمینیت پوشانندگی، ماندگاری و زیبایی بیشتری دارد، اما کامپوزیت قیمت پایین‌تری دارد.

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد