معرفی روش‌ های درمان عفونت دندان

درمان عفونت ریشه دندان

معرفی روش‌ های درمان عفونت دندان

درد دندان و به دنبال آن عفونت دندان یکی از مشکلات شایع دندانی است. اکثر افراد با این مشکل دست‌وپنجه نرم کردند. دندان با دلایل مختلف دچار عفونت و التهاب می‌شود. عفونتی که در دندان ایجاد شده است به آبسه تبدیل خواهد شد در نتیجه لثه و قسمت زیرین دندان را درگیر می‌کند. حتی هنگامی که عصب‌کشی می‌کنید ممکن است این عفونت وجود داشته باشد. در این مقاله از دندانپزشکی smile style dentistry قصد داریم به روش‌های درمان عفونت ریشه دندان عصب کشی شده بپردازیم.

بررسی روش‌های درمان عفونت دندان

برای درمان عفونت راه‌های مختلفی وجود دارد. باتوجه‌به شرایط، محل عفونت، شرایط گسترش یا میزان عفونت دندان باید مورد بررسی قرار بگیرد. در فرایند درمان عفونت دندان باید روشی که ریسک کمتر و بهبودی بیشتری را برای فرد داشته باشد، انجام شود. روش‌های درمان عفونت دندان که توسط پزشک انجام می‌شود، عبارت‌اند از:

  • عصب‌کشی

اگر عفونت به عمق دندان نفوذ کرده باشد، باید از طریق عصب‌کشی و تراشیدن تاج دندان، عفونت‌ها و باکتری‌هایی که تجمع یافته را خارج کرده، همچنین؛ قسمتی از دندان که براثر عفونت پوسیده شده است نیز برداشته خواهد شد. این‌گونه می‌توان درمان عفونت ریشه دندان عصب کشی شده را انجام داد. قسمت زیرین دندان توسط گوتاپرکا پر می‌شود و در صورت صلاحدید پزشک عمل پر کردن و ترمیم دندان به طور کامل انجام خواهد شد. عصب کشی فرآیندی دردآور است، اما اگر توسط بهترین دندانپزشکان تهران صورت گیرد، تجربه ای با حداقل درد و عوارض خواهید داشت.

  • اپیکو کتومی

همیشه عصب‌کشی دندان برای ازبین‌بردن کامل عفونت‌های ریشه دندان جوابگو نخواهد بود. در این مورد فرایندی بنام اپیکو کتومی باید صورت گیرد. در این روش باید مقداری از لثه باز شود تا ریشه دندان و بافتی که عفونت درگیر کرده است را خارج کنند. این روش نیز یکی از راه‌های درمان عفونت ریشه دندان عصب کشی شده است.

  • آنتی بیوتیک برای عفونت ریشه دندان

مصرف داروها در روند درمان بسیار تأثیرگذار است. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند از گسترش عفونت جلوگیری کنند و مانع از انتقال آن به دیگر دندان‌ها و قسمت‌های لثه شوند. آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت ریشه دندان بسیار تأثیرگذار است. طول درمان و مقدار مصرفی باید توسط پزشک معالج تعیین گردد. رایج‌ترین روش درمان عفونت ریشه دندان عصب کشی شده مصرف چرک‌خشک‌کن است. روش‌های درمانی فوق بسیار اهمیت دارند و توسط پزشک و شرایط فرد تعیین می‌گردد. گاهی باید از روش درناژ یا تخلیه مستقیم عفونت استفاده شود. در افرادی که دچار عفونت خون هستند تمام روش‌ها باید تحت مراقبت انجام شود. آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت ریشه در کنار دیگر روش‌ها مؤثر خواهد بود.

عفونت دندانبا روش های ترمیم و زیبایی دندان جلو آشنا شوید.

عفونت دندان به چه دلیلی بروز می‌کند؟

عفونت دندان از پوسیدگی بروز می‌کند و اگر به این پوسیدگی توجه نشود باعث عفونت ریشه دندان خواهد شد. گاهی اوقات عفونتی که دندان را درگیر کرده است ناشی از التهابات لثه و بیماری‌های مربوط به لثه است. اگر درد لثه داشته باشید و از نظر بهداشتی رعایت نکنید، درد دندان تشدید خواهد شد. آبسه‌ای که بر اثر عفونت ایجاد شده است، به عصب دندان و لثه‌های اطراف آسیب وارد می‌کند. آبسه دندان شرایط خطرناکی را به وجود می‌آورد؛ زیرا هنگامی که آبسه بروز می‌کند دیگر درد قابل‌توجهی حس نمی‌شود اما درمان هم اتفاق نیفتاده است. اگر عفونت گسترده‌تر شود و استخوان فک را درگیر کند تنها راه درمان جراحی فک خواهد بود.

در مورد علل سیاه و تیره شدن دندان ها چه می دانید؟

علائم بروز عفونت دندان

عفونت دندان نیز مانند هر عارضه دیگری دارای علامت‌های اولیه است که بر اثر بی‌توجهی افزایش می‌یابد. بهترین کار این است که به‌محض بروز چنین علامت‌هایی به پزشک متخصص مراجعه شود. علائم عفونت دندان به شرح زیر هستند.

  • درد شدید دندان و انتقال عفونت و درد به گوش و استخوان فک
  • بروز درد هنگام جویدن
  • تشدید درد بر اثر خوردن مایعات گرم یا سرد
  • ایجاد بوی بددهان
  • تورم لثه‌ها و حتی قسمتی از گونه
  • اخلال در بلع
  • اختلال در باز کردن کامل دهان
  • بروز تب و سردرد

توجه

درصورتی­که دندان شما به هر دلیلی دچار عفونت شده باشد، سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص طی یک فرایند کاملاً اصولی عفونت دندان شما را برطرف کرده و سپس اقدام به رفع و ریشه‌کن‌کردن عفونت دندان شما می‌کند. همین حالا برای رفع عفونت دندان خود از طریق سایت اسمایل استایل نوبت ویزیت خود را رزرو کنید.

عوارض عفونت دندان

عفونت دندان یکی از بیماری‌های شایع در جامعه است و غیرقابل‌تصور یا نادر نیست. اگر برای درمان عفونت دندان اقدامی نشود می‌تواند عوارض بسیار زیاد و خطرناکی را به همراه دارد. به همین دلیل باید در مدت‌زمان ۶ ماه یک‌مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز عفونت نهفته، درمان صورت گیرد. اگر درمان صورت نگیرد و نسبت به آن بی‌توجه باشید مشکلاتی گریبان‌گیر شما می‌شود. این مشکلات شامل موارد زیر است.

  • آبسه

در این مرحله عفونت به‌صورت یکجا تجمع کرده است و نباید برای درمان عفونت با این عارضه تأخیر داشته باشید. نشانه‌های آبسه شامل درد گلو، تب و غیره است. درمان عفونت ریشه دندان عصب کشی شده باعث بهبود آبسه می‌شود.

  • آبسه دندانسلولیت

در این مرحله عفونت در بافت‌های چربی زیر پوست حرکت می‌کند که بیشتر کودکان به این عارضه دچار می‌شوند که استفراغ و تب و لرز می‌تواند نشانه بروز این عفونت باشد.

  • سپسیس

سپسیس، یکی از عوارض جدی عفونت دندان است. باعث انتقال عفونت از ریشه دندان به داخل خون می‌شود. در این مرحله از عارضه، تب بدن، بی‌حال، کاهش سطح هوشیاری را به همراه دارد.

  • استئومیت

اگر عفونت دندان درمان نشود، باعث انتقال آن به داخل خون و نهایتاً انتقال عفونت به داخل استخوان می‌شود، ای عارضه برای سلامت فرد بسیار خطرناک است.

  • کیست دندان

در حفره پایین دندان، عفونت‌ها تجمع یافته و اگر سریع تشخیص داده شود و پیگیر درمان باشید با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها جوابگو است؛ ولی ممکن است در صورت عدم درمان عوارض شدید‌تری مانند ایجاد لخته در سینوس‌ها بروز کند.

درمان بسیار فوری عفونت دندان و بررسی اقدامات مهم برای درمان فوری آبسه

فکر می‌کنید که درمان خانگی برای رفع عفونت دندان چگونه است؟ لازم است قبل از مراجعه به دندانپزشک از درمان‌های خانگی برای کاهش عفونت دندان و تسکین درد و آبسه استفاده کنید. دقت داشته باشید که درمان اصولی و قطعی عفونت دندان، تنها با مراجعه به دندانپزشک رفع شده و تنها این فرایند پیچیده درمانی را پزشکان باتجربه طی یک فرایند پیچیده برطرف می‌کنند. نمونه اقدامات بسیار مهم برای درمان فوری آبسه دندان در منزل به شرح زیر است:

  • بهره‌گیری از قرص‌های ضددرد مانند ایبوپروفن.
  • شست‌وشوی منظم ناحیه ملتهب شده با آب‌نمک
  • شست‌وشوی کامل دهان با دهان‌شویه
  • بهره‌گیری از گیاه میخک روی نواحی دارای درد.
  • استفاده از آنتی بیوتیک برای عفونت ریشه دندان

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی روش‌های درمان عفونت دندان پرداختیم و نکاتی را دراین‌خصوص شرح دادیم. دقت داشته باشید که تنها روش درمان قطعی برای رفع عفونت دندان، تنها توسط افراد متخصص و دندان‌پزشکان باتجربه انجام می‌شود. ازاین‌رو چنانچه دندان شما ملتهب شده و عفونت بسیار زیادی دارد، برای درمان فوری، می­توانید به دندانپزشکی زیبایی و درمانی اسمایل استایل مراجعه کنید. کافی است برای رزرو نوبت همین حالا از طریق سایت smilestyledentistry اقدام کنید.

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد