ونیر دندان چیست؟ همه چیز در مورد ونیر

ونیر دندان چیست؟ همه چیز در مورد ونیر

ونیر دندان به‌عنوان یکی از روش‌های زیبایی برای دندان است. ونیر کامپوزیت یک روش درمان نوین برای اصلاح طرح لبخند و رفع تمام عیوب ظاهری دندان به‌حساب می‌آید. در سال‌های اخیر بسیاری از متخصصین دندانپزشکی سعی کردند تا از این روش برای رفع مشکلات مربوطه استفاده نمایند و با استقبال بسیار زیادی نیز روبرو شده است. ونیر از یک‌لایه روکش، درست هم‌رنگ دندان تشکیل شده و توسط دندانپزشک برای ترمیم موضعی، اصلاح مشکلات ساختار دندان و دیگر موارد مربوطه روی دندان فرد قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب از سایت Smile style Dentistry قصد داریم مطالب بیشتری دراین‌رابطه بیان کنیم، پس دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 کامپوزیت ونیرمنظور از ونیر چیست؟

منظور از ونیر همان لایه‌های نازکی است که درست به رنگ طبیعی دندان‌ها هستند و جهت بهبودیافتن ظاهر به سطح جلوی دندان‌ها متصل می‌شوند. جنس ونیرها از پرسلین یا رزین کامپوزیت است که آن را به طور دائم روی سطح دندان‌ها قرار خواهند داد.

برخی ونیر را به‌عنوان لمینت ونیر یا ونیر کامپوزیت نیز می‌شناسند. به‌طورکلی کامپوزیت و لمینت به‌عنوان ترکیبات مختلف و جنس ونیرها در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است بیان کنیم که نحوه انجام و مراحل هر یک از ونیرها متفاوت از دیگری بوده که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

ونیر دندان

کامپوزیت ونیر اسمایل استایل

کدام یک از مشکلات دندان با ونیر رفع خواهد شد؟

می‌توان از ونیرهای دندانی برای رفع مشکلات متعددی که اکثر آن‌ها مربوط به زیبایی دندان هستند استفاده نمود. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

  • شکستگی یا ترک‌برداشتن دندان
  • فرسوده‌شدن دندان
  • درصورتی‌که دندان‌ها تغییر رنگ داده باشند و با انجام جرم‌گیری و بلیچینگ دندان نیز هیچ نوع تغییری در رنگ آن ایجاد نشود.
  • دندان‌هایی که نسبت به حد معمولی خود بسیار کوچک‌تر هستند و با دیگر دندان‌ها همخوانی لازم را ندارند.
  • درصورتی‌که شکاف و فاصله بین دندان‌ها وجود داشته باشد.
  • برخی دیگر نیز باهدف پوشاندن دندان‌های فرسایش یافته یا شکسته برای استفاده از ونیر اقدام می‌کنند. اما عده دیگر ۶ الی ۸ دندان خود را لمینت کرده تا یک طرح لبخند فوق‌العاده خاص و منحصربه‌فرد داشته باشند.
  • معمولاً استفاده از ونیر برای دندان‌های جلو که طرح لبخند را ایجاد می‌کند بسیار رایج است.
رفع شکستگی دندان با کامپوزیت

کامپوزیت دندان در اسمایل استایل

انواع ونیرهای دندان کدام‌ها هستند؟

معمولاً اکثر ونیرهای دندانی از جنس پرسلین یا سرامیک هستند. استفاده از برخی به ونیرهای دندانپزشکی که در میان افراد مرسوم است، در مقایسه با نمونه جایگزین آن به نام لمینت کامپوزیت آماده‌سازی بیشتری احتیاج دارد.

درصورتی‌که قصد استفاده از ونیر لمینت سرامیکی دندان را داشته باشید بخشی از ضخامت مینای دندان را تراش می‌دهند. با انجام این کار قرارگیری و اتصال مناسب ونیر برای شما فراهم می‌شود‌. یک نکته مهم و حائز اهمیت دیگر دررابطه‌با ونیر سرامیکی وجود دارد و آن هم این است که نصب این نوع مواد غیرقابل‌بازگشت است. در برخی مواقع نیز با درد همراه است که با بی‌حسی موضعی برای انجام آن اقدام می‌شود.

از طرف دیگر مدت‌زمان کمتری به آماده‌سازی کامپوزیت ونیر اختصاص داده می‌شود و نصب آن‌ها نیز روی مینای دندان آسان‌تر و احتیاجی به بی‌حسی موضعی نیست. نصب لمینت دندان با فرایند کاشت دندان و تاج کاملاً متفاوت است. ونیرها قادرند تا سطح جلوی دندان را به طور کامل بپوشانند این در صورتی است که ایمپلنت‌ دندان یک جایگزین کلی برای دندان‌های از دست رفته هستند.

کامپوزيت دندان چيست

ونیر و کامپوزیت دندان در اسمایل استایل

‌مزیت‌های ویژه ونیر دندان شامل چه مواردی می‌شود؟

اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت استفاده از این مواد بهبودیافتن ظاهر دندان‌ها است. این مواد می‌تواند طرح لبخندی زیباتر، یک‌دست و درخشانی را به ارمغان آورد. بااطلاع داشتن از مزیت‌های ویژه ونیر می‌توانید آگاهانه‌تر برای این کار اقدام کنید و از داشتن دندان‌های زیبا لذت ببرید. از جمله مزیت‌های ویژه ونیر عبارت‌اند از:

  • ونیر دندان باعث ایجاد زیبایی خاصی برای ظاهر دندان می‌شود.
  • ایجاد لبخند زیبا
  • ونیر به‌عنوان یکی از روش‌های غیرتهاجمی تلقی می‌شود که با استفاده از آن تغییر فرم و رنگ دندان را به وجود می‌آید. علاوه بر این مورد استحکام دندان را نیز به دنبال دارد.

اگر برای زیباسازی دندان‌هایتان نیاز به کمک دارید، تیم حرفه‌ای اسمایل استایل در خدمت شماست!

تماس با دندانپزشکی اسمایل استایل

 

مزیت ونیر سرامیکی

لمینت دندان با استفاده از ونیر سرامیکی به‌عنوان یک پوسته نازک تلقی شده که به‌صورت کاملاً سفارشی ساخته و روی دندان قرار می‌گیرد. از مزایای آن می‌توان به دوام و استحکام، ظاهر طبیعی و مقاومت در برابر لکه اشاره کرد.

روکش سرامیکی دندان

مزیت کامپوزیت ونیر

ونیرهای کامپوزیتی از ماده‌های پرکننده دندان ساخته شده و کاملاً هم‌رنگ دندان هستند و در نهایت نیز آن را به دندان می‌چسبانند. مزیت‌های ویژه آن تراشیدن مقدار کمی از مینای دندان، مراجعه کمتر به دندانپزشک، انجام کار در یک جلسه و هزینه مناسب است.

نکات مهم حائز اهمیت پیش از ونیر دندان کدام‌ها هستند؟

پیش از هر چیزی و در قدم اول باید به دندانپزشکی زیبایی مربوطه در این زمینه مراجعه کنید تا تمام حالت‌های مختلف ترمیم دندان به کمک ونیر بررسی و ارزیابی شود.

در برخی مواقع ممکن است که دندان‌های فرد کج باشد یا هماهنگی لازم برای متصل‌کردن ونیر در آن وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی متخصص ارتودنسی در وهله اول پیشنهاد می‌دهد که از بریس‌های ارتودنسی جهت هماهنگ‌کردن و هم‌تراز کردن دندان‌ها استفاده نمایید، در غیر این صورت امکان استفاده از ونیر برای شما وجود ندارد.

معمولاً دندانپزشک سعی می‌کند تا با استفاده از اشعه X وضعیت سلامت دندان‌های شما را به طور کامل مورد بررسی قرار دهد. در این مرحله به دنبال علائم پوسیدگی دندان، بیماری لثه می‌روند و درصورتی‌که احتیاج به عصب‌کشی و روت‌کانال باشد آن را انجام می‌دهند. در صورت وجود هر یک از علائم نام‌برده‌شده و عدم رفع آن کاندیدای مناسبی برای انجام ونیر نخواهید بود.

مزایای ونیر دندان

انجام ونیر دندان جلو توسط تیم حرفه‌ای و بامهارت اسمایل استایل

دررابطه‌با ونیر دندان مطالب لازم را ارائه دادیم. در پایان نیز باید این نکته را بیان کنیم که انجام این پروسه نیز با سختی‌های خاص خود روبرو است و تنها زمانی می‌توانید بهترین نتیجه مطلوب را از آن دریافت کنید که این کار توسط متخصص ماهر و باتجربه در این زمینه صورت بگیرد. اولین و مهم‌ترین مرحله در انجام ونیرهای دندانی درنظرگرفتن جلسه مشاوره برای آگاه‌سازی و توضیح تمام روال این کار است که این مورد در تیم حرفه‌ای ما به بهترین نحو ممکن رعایت خواهد شد. توجه داشته باشید که به‌هیچ‌وجه ممکن برای پرداخت هزینه کمتر به مطب‌هایی که شناخته شده نیستند و اطلاعات لازم دررابطه‌با آن‌ها را ندارید مراجعه نکنید. جهت رزرو نوبت برای انجام ونیر دندان تحت‌نظر متخصصین مجموعه اسمایل استایل اقدام کنید.

در حال بارگذاری ...

 


سؤالات متداول

  • بایدها و نبایدهای ونیرهای دندانی کدام‌ها هستند؟

از دندانپزشک دررابطه‌با خمیردندان مخصوص آن سؤال کنید. ممکن است پس از انجام ونیر دچار التهاب کم لثه شوید. حتماً روتین‌های آن را در اولویت قرار دهید.

  • پس از انجام ونیر باید چه مراقبت‌هایی از آن صورت بگیرد؟

لازم است از جویدن اجسام سخت خودداری کنید و هرگز از دندان‌ها جهت باز کردن بسته‌بندی استفاده نکنید.

  • نحوه متصل‌کردن ونیر به دندان‌ها چگونه است؟

در قدم اول از دندان‌های شما قالب تهیه می‌شود تا ونیرهای مناسب را بسازند. سپس دندان‌های شما را کاملاً تمیز می‌کنند و بخشی از مینای دندان را تراش داده و ونیرها را به آن می‌چسبانند.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد