روش‌های جلوگیری از سیاه شدن دندان کدام اند؟

جلوگیری از سیاه شدن دندان

روش‌های جلوگیری از سیاه شدن دندان کدام اند؟

جلوگیری از سیاه شدن دندان راهکارهای مخصوص و منحصربه‌فرد خود را دارد که ما سعی می‌کنیم آن‌ها را در اختیار شما قرار دهیم. قطعاً برای شما نیز پیش‌آمده که در برخی مواقع متوجه لکه سیاه‌روی دندان‌های خود شوید. وجود این لکه‌ها می‌تواند ظاهری ناخوشایند برای افراد وجود آورد و در نهایت زمانی که لبخند می‌زنید احساس خوب و اولیه خود را نداشته باشید. تیرگی یا سیاه‌شدن دندان دلایل متعددی دارد که معمولاً در چنین شرایطی دندانپزشک با معاینه دقیق می‌تواند علت آن را به‌خوبی تشخیص دهد.

شیوه‌های درمانی مختلف و منحصربه‌فردی برای رفع سیاهی دندان بزرگسالان و تیرگی آن وجود دارد که با انجام هر یک از آن‌ها می‌توانید نتیجه مطلوب و دلخواه خود را دریافت کنید. در ادامه این مقاله از سایت اسمایل استایل سعی می‌کنیم مطالب کامل‌تری در مورد جلوگیری از سیاه شدن دندان بیان کنیم پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

رفع سیاهی دندان بزرگسالان

دلایل متعدد سیاه‌شدن دندان کدام‌ها هستند؟

پیش از آنکه دررابطه‌با جلوگیری از سیاه‌شدن دندان مطالب لازم را ارائه دهیم بهتر است به توضیح این موضوع بپردازیم که اصلاً عوامل و علل سیاهی دندان‌ها کدام اند. منظور همان عوامل خارجی مؤثری هستند که خارج از بدن روی دندان تاثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ آن می‌شوند که عبارتند از:

  • مصرف یک سری نوشیدنی‌ها و مواد غذایی شامل نوشابه‌های گازدار، قهوه، چای، سس، برخی ادویه‌ها و سایر خوراکی‌های رنگی باعث می‌شوند که رنگ‌دانه‌های موجود در این مواد خوراکی روی دندان‌ها چسبیده و در قسمت سطح مینای دندان ثابت شوند. در چنین شرایطی است که به‌مرورزمان رنگ دندان تغییر کرده و شاهد لکه‌های سیاه‌روی آن خواهید بود.
  • توجه داشته باشید که اگر پس از مصرف هر یک از خوراکی‌های نام‌برده‌شده مسواک نزنید پس از گذشت یک بازه زمانی پلاک‌های دندانی روی یکدیگر جمع شده و این موضوع باعث ایجاد جرم سختی به نام تارتار خواهد شد. تارتار به‌عنوان یکی از بیماری‌های دهان و دندان تلقی می‌شود که در نهایت رنگ دندان را به قهوه‌ای، خاکستری یا حتی سیاه تبدیل خواهد کرد.
  • چنانچه در مصرف خوراکی‌های حاوی رنگ‌دانه به‌شدت حساس هستید، اما در مسواک‌زدن تنبلی می‌کنید باز هم در خطر ابتلا به تارتار قرار می‌گیرید، پس بهتر است در طول شبانه‌روز دو بار مسواک‌زدن را فراموش نکنید.
  • از دیگر عوامل مهم خارجی سیاه‌شدن دندان استعمال سیگار و دخانیات است.

چگونه می‌توان از سیاهی دندان جلوگیری کرد؟

راه‌های گوناگون و متعددی برای جلوگیری از سیاهی دندان وجود دارد که سعی می‌کنیم آن‌ها را در اختیار شما قرار دهیم. پیش از هر چیزی لازم است که در وهله اول علت این موضوع مشخص شود زمانی که با دندانپزشک مدنظر مراجعه می‌کنید باتوجه‌به عوامل ایجاد تغییر رنگ و تشکیل لکه سیاه‌روی دندان روش‌هایی که در ادامه نام می‌بریم را به شما توصیه خواهد کرد.

مسواک‌ زدن به طور کاملاً مرتب

چنانچه لکه به وجود آمده روی دندان یا سیاهی آن نامحسوس و جزئی باشد و این مورد فقط در اثر استفاده مواد خوراکی رنگی به وجود آمده باشد مناسب‌ترین و بهترین راهکار موجود برای ازبین‌بردن آن مسواک‌زدن به طور مرتب و مداوم و توجه به بهداشت دهان و دندان است.

دو مورد مهم یعنی مسواک‌زدن به‌صورت صحیح و منظم و ترک مواد خوراکی حاوی رنگ‌دانه تأثیر بسیار مؤثر و چشمگیری در عدم ایجاد سیاهی دندان خواهند داشت.

بلیچینگ دندان

یکی دیگر از روش‌های ساده و کاربردی که در جلوگیری از سیاهی دندان و ازبین‌بردن آن بسیار تأثیرگذار است بلیچینگ دندان به روش خانگی یا در مطب خواهد بود.

جرم‌گیری دندان

پس از مسواک‌زدن مداوم و مرتب یا بلیچینگ یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از سیاهی دندان جرم‌گیری آن است. با انجام این  روش ترمیم دندان سیاه شده، پلاک‌ها و جرم‌های تجمع یافته در اطراف دندان‌ها و خط لثه به طور کامل از بین می‌رود و این مورد نقش مهمی جهت جلوگیری از سیاه شدن دندان به همراه دارد. این نکته را فراموش نکنید که انجام جرم‌گیری و خراشیدن پلاک‌های تجمع یافته باید توسط یک دندانپزشک ماهر و معتبر در این زمینه انجام بگیرد و در غیر این صورت تأثیر این کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین خواهد رفت.

ترمیم دندان جلو
رفع سیاهی دندان بزرگسالان

عوامل داخلی تاثیرگذار بر سیاه‌ شدن دندان

در بسیاری از مواقع عوامل مربوط به سیاه‌شدن دندان از داخل بدن شروع می‌شود و پس از گذشت زمان گسترش پیدا کرده و تیره‌شدن دندان‌ها را به دنبال خواهد داشت. این موضوع می‌تواند به دلیل عفونت یا پوسیدگی بافت‌های داخلی دندان باشد. به هر دلیلی مغز یا پالپ دندان پوسیده یا عفونی شود سیاهی آن را به دنبال دارد.

عدم استفاده از نخ دندان یا حتی استفاده نادرست از آن باعث به‌وجودآمدن پوسیدگی‌های کوچک در بین دندان‌ها شده و پس از مدت زمانی این پوسیدگی به یک حفره عمیق در مغز دندان تبدیل می‌شود و دندان نیز از داخل شروع به خراب‌شدن می‌کند، یعنی در برخی مواقع که احساس می‌کنید دارای دندان کاملاً سالمی هستید از درون‌سیاه و پوسیده شده است.

به‌وجودآمدن برخی بیماری‌های دهانی همچون عفونت لثه نیز یکی دیگر از عوامل سیاهی و تیره‌شدن دندان‌ها به‌حساب می‌آید. اگر احساس کردید که دندان شما از داخل سیاه شده بهتر است هرچه سریع‌تر به دندانپزشکی زیبایی مراجعه کرده تا در صورت امکان برای شما ترمیم را انجام و پوسیدگی را از بین ببرد.

لمینت سرامیکی دندان

ازبین‌بردن سیاهی دندان به کمک تیم حرفه‌ای و بامهارت اسمایل استایل

همان‌طور که ملاحظه کردید دررابطه‌با جلوگیری از سیاهی دندان مطالب لازم را ارائه دادیم؛ اما در پایان باید این نکته را بیان کنیم که شما با مواردی همچون عدم استفاده از مواد خوراکی حاوی رنگ‌دانه مانند نوشابه‌های گازدار، سس، قهوه و غیره می‌توانید تا حدود بسیار زیادی از سیاه‌شدن دندان‌های خود جلوگیری کنید. علاوه بر این مورداستفاده از مسواک نیز یک راهکار فوق‌العاده مهم در این زمینه به‌حساب می‌آید. اما اگر در هر شرایطی از وجود دندان‌های سیاه خود رنج می‌برید و کاهش اعتمادبه‌نفس شما را به دنبال دارد می‌توانید برای رفع آن به مطب دندانپزشکی معتبر اسمایل استایل مراجعه بفرمایید. تیم دندانپزشکی کاربلد و حرفه‌ای ما این قابلیت را دارد تا پس از انجام معاینه و یافتن علت مربوطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن باعث ازبین‌رفتن سیاهی دندان شما شود. جهت رزرو نوبت برای ازبین‌بردن سیاهی دندان همین حالا از طریق سایت اسمایل استایل اقدام کنید!

تماس با دندانپزشکی اسمایل استایل دنتیستری

سؤالات متداول

آیا مصرف سیگار و مشروبات الکلی در سیاه‌شدن دندان تأثیر دارد؟

بله مصرف دخانیات و مشروبات الکلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن باعث سیاهی دندان شما خواهند شد.

آیا می‌توان سیاهی دندان را برطرف کرد؟

بله شما می‌توانید جهت ازبین‌بردن سیاهی دندان به مطب دندانپزشکی اسمایل استایل مراجعه فرمایید و دندانپزشک پس از تشخیص علت آن اقدامات لازم برای رفع سیاهی را انجام می‌دهد.

آیا سیاهی دندان روی لبخند و اعتمادبه‌نفس افراد تأثیر منفی می‌گذارد؟

بله سیاه‌شدن دندان باعث می‌شود که نتوانید در هر جمعی به‌راحتی صحبت کنید یا لبخند بزنید.

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد