طول عمر پروتز دندان متحرک چقدر است؟

طول عمر پروتز دندان متحرک چقدر است؟

یکی از بهترین روش­های جایگزین دندان­های خراب، پروتز دندان است. پروتز دندان را می‌توان به‌عنوان یک روش ترمیمی برای دندان‌هایی که ظاهری سالمی دارند؛ اما از داخل پوسیده­اند، در نظر گرفت؛ بنابراین اگر از درد دندان‌های پوسیده رنج می‌برید و در خصوص طول عمر پروتز دندان متحرک در ذهنتان سؤالاتی دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از دندانپزشکیsmilestyledentistry، با ما همراه باشید.

طول عمر پروتز دندان متحرک به چه عواملی بستگی دارد؟

شاید تا الان برایتان این سؤال پیش‌آمده باشد که طول عمر پروتز دندان متحرک چقدر است؟ طول عمر کلی پروتز دندان متحرک به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم.

  • کیفیت و استحکام جنس پروتز

یکی از عواملی که در طول عمر پروتز دندان خیلی مؤثر است، کیفیت و استحکام مواد بکار رفته در ساخت دندان‌مصنوعی است. اگر دندان‌پزشکی که در آن پروسه پروتز دندان تان را انجام داده اید از مواد درجه یک استفاده کرده باشد، احتمال شکستگی و خرابی پروتزها بسیار کمتر خواهد بود. همچنین مهارت جراح هم نقش قابل توجهی در ماندگاری پروتز دندان دارد.

به این نکته توجه کنید که دندان‌مصنوعی امکان دارد به دلیل ضربه دچار شکستگی پایه و در نهایت منجر به افتادن دندان شود. اما جای نگرانی نیست این مشکلات معمولاً رخ می‌دهد و قابل‌ترمیم است. فراموش نکنید که پروتزی که ترمیم شده مقامت و استحکام اولیه را ندارد و آسیب‌پذیرتر است. پس هنگامی که دندان‌مصنوعی دچار شکستگی شده باشد بهتر است بجای ترمیم، آن را تعویض نمایید.

یکی از بهترین مراکز ایران برای پروتز دندان، دندان‌پزشکی اسمایل استایل دنتیستری می باشد. جناب دکتر محمدرضا ابوالبشری و تیم متخصصان ما اطمینان حاصل می کنند که شما تجربه ای با حداقل درد و حداکثر رضایت را داشته باشید!

  • پروتز دندان اسمایل استایلساییدگی و استهلاک پروتز

همان‌طور که اشاره شد هرچه دوام مواد مورداستفاده در ساخت پروتز، بیشتر باشد طول عمر پروتز دندان متحرک بیشتر می‌شود. اما جدا از کیفیت مواد بکار رفته، در گذر زمان این دندان‌های مصنوعی ساییده خواهند شد.

هنگامی که قسمت‌هایی از دندان ساییده شده باشد، آن را ترمیم می‌کنند، اما در مواقعی که ساییدگی زیاد باشد آن را تعویض می‌کنند. زیرا با ساییدگی دندان‌مصنوعی تغییراتی در مفاصل دهان و دندان ایجاد خواهد شد.

  • متناسب بودن پروتز با استخوان فک و لثه

یکی از عواملی که در طول عمر پروتز دندان متحرک نقش بسیار مهمی دارد تناسب آن با استخوان فک است که روی آن قرار می‌گیرد. متناسب بودن پروتز دندان با استخوان فک و لثه در راحتی، پایداری و طول عمر دندان بسیار تأثیرگذار است. استخوان فک و لثه در اثر گذر زمان تغییر می‌کند و تناسب آن با پایه‌های پروتز نیز تغییر می‌کند. برای تنظیم دوباره پروتز دندان دو روش وجود دارد.

  • عوض‌کردن پایه پروتز و تنظیم آن با ساختار تغییریافته استخوان فک و لثه
  • تعویض کل پروتز دندان‌ها برای افزایش طول عمر آنها

جهت انجام پروتز دندان و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق سایت اسمایل استایل نوبت خود را، رزرو کنید. همچنین می­توانید با تماس با شماره 982122560391+به راحتی وقت ویزیت خود را انتخاب نمایید.

طول عمر پروتز متحرک

دوام و طول عمر پروتز دندان متحرک چقدر است؟

بر اساس تحقیقاتی که محققان انجام داده‌اند دندان‌های مصنوعی اغلب از 5 تا 10 سال طول عمر دارند. اما نکته جالب اینجاست که اکثر افرادی که از این دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند بیش از 10 سال یا حتی تا آخر عمر دوام دارند.

در حقیقت می‌توان گفت طول عمر پروتز دندان متحرک بیشتر از 10 سال است، اما درصورتی‌که مراحل پروتز دندان به درستی صورت گرفته باشد. توجه داشته باشید اگر دندان‌پزشک قالب‌گیری را به طرز صحیحی انجام داده باشد، همچنین ساخت پروتز دندان را به‌خوبی در آزمایشگاه انجام دهد و بیمار به طرز درستی مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کند، طول عمر پروتز دندان‌ها افزایش خواهد یافت.

یکی از مواردی بعد از انجام پروتز دندان در روزهای نخست برای بیمار ممکن است اتفاق افتد، ممکن است کمی التهاب باشد. این موضوع شاید کمی آزاردهنده باشد و باعث قرارگیری نامناسب پروتز می‌شود که با کمک دندانپزشک این موضوع رفع خواهد شد. همان‌طور که اشاره شد توجه به بهداشت دهان و دندان و کمی صبر برای عبور از این مرحله ضروری است.

در موردپروتزهای ثابت دندان بیشتر بدانید!

دوام پروتز متحرکمهم‌ترین عوامل شکسته‌شدن پروتز دندان

برای اینکه به طول عمر پروتز دندان‌های خود کمک کنید ضروری است از عواملی که موجب شکستگی پروتز می‌شود جلوگیری کنید.

  • فشار و ضربه

یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید این است که احتمال شکسته‌شدن دندان‌مصنوعی فک بالا بیشتر از فک پایین است. دقت داشته باشید که همواره بیش­ترین فشاری که برای تمامی دندان‌­های مصنوعی پیش می‌آید، به دلیل شکستگی پایه است. شکستگی این قسمت عموماً به دلیل فشار ناشی از استفاده زیاد است.

  • شکستن به علت استفاده طولانی‌مدت

همان‌طور که می‌دانید، پروتز دندان‌ها عمر معینی دارند و پس از استفاده طولانی‌مدت پایه و دندان‌های پروتز شده دچار استهلاک و ساییدگی خواهند شد. اگر در ابتدای ساییدگی دندان‌ها آن را تعویض نکنید، این آسیب ممکن است به حدی برسد که آن دندان‌ها کارایی، عملکرد و ظاهر متناسب خود را از دست خواهند داد. اگر کار به اینجا رسید توصیه می‌کنیم آن را تعویض نمایید.

برای زیبایی دندان های خود می توانید به دندان‌پزشکی ما اعتماد کنید!

  • تغییر ساختار استخوان فک

همان‌طور که اشاره شد، به طور طبیعی در گذر زمان استخوان فک دچار تغییر زاویه می‌شود. این تغییر زاویه فک استخوان به صورتی است که تناسب لثه با دندان از بین خواهد رفت و پایه پروتز به‌درستی بر روی لثه قرار نمی‌گیرد.

در افراد مختلف مدت‌زمان تغییر زاویه ساختار فک و لثه در هر فردی متفاوت است. اما در افرادی که جدیداً دندان‌هایشان را پروتز کرده‌اند این اتفاق ممکن است طی چندین سال بیفتد. ولی در افرادی که سال‌هاست دندان‌هایشان را پروتز کرده‌اند ممکن است تغییرات استخوان فک مشاهده شود؛ بنابراین اگر چندین سال است که پروتز دندان کرده‌اید حتماً برای تغییر زاویه فک به دندانپزشک مراجعه نمایید تا آن را تعویض کند.

کلام پایانی

در این مطالب از سایت smilestyledentistry به برسی کامل طول عمر پروتز دندان متحرک پرداختیم و نکاتی را دراین‌خصوص شرح دادیم. همواره ایجاد فشار و ضربه سخت، استفاده طولانی‌مدت از پروتز دندانی متحرک و تغییر ساختار استخوان فک، بیشترین تأثیر را در شکسته‌شدن پروتز دندانی متحرک دارد.

 

 

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد