8 علت سیاه و تیره شدن دندان های عادی و پر شده

علت تیره شدن دندان ها

8 علت سیاه و تیره شدن دندان های عادی و پر شده

دندان‌های سفید و زیبا همیشه نمادی از زیبایی و سلامت برای هر فرد محسوب می‌شود. اما متأسفانه، بسیاری از افراد با مشکل سیاه‌ شدن و تیره‌ شدن دندان‌ها مواجه می‌شوند که می‌تواند باعث کاهش اعتماد به‌ نفس در آن‌ها شود. علت این مشکلات می‌تواند بسیار متنوع باشد و در این مقاله از سایت smile style dentistry قصد داریم به بررسی علت تیره و سیاه شدن دندان‌ ها بپردازیم.

چرا دندان‌‌ها سیاه می ‌شوند؟

ازآنجاکه دندان‌ها از جمله قسمت‌های برجسته و مهم هستند، هر تغییری در رنگ و ظاهر آن‌ها قابل‌ توجه است. علت سیاه‌ شدن و تیره‌ شدن دندان‌ها ممکن است از فعالیت‌های روزمره و عادات غذایی گرفته تا مشکلات پزشکی و مصرف برخی داروها و مواد مخدر متفاوت باشد. در ادامه به بررسی علل اصلی این مشکلات می‌پردازیم.

• استفاده از تنباکو

سیگار و مصرف دخانیات تنباکویی می‌تواند مهم‌ ترین علت سیاه شدن دندان ‌ها باشد. مواد شیمیایی موجود در تنباکو، مانند نیکوتین، به سطح دندان‌ها چسبیده و رنگ آن‌ها را تیره می‌کند؛ بنابراین، بهتر است از مصرف تنباکو خودداری کنید تا از سیاه‌ شدن دندان‌ها جلوگیری نمایید. در صورت ادامه استفاده از تنباکو ممکن است نیاز به خدمات زیبایی دندان پیدا کنید.

سیاه شدن دندان عصب کشی شده

مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های تیره

مصرف مداوم غذاها و نوشیدنی‌های نامناسب مانند قهوه، چای سیاه، غذاهای فست‌ فودی، نوشیدنی‌های گازدار و آب‌نبات‌های تیره هم  می‌تواند باعث سیاه‌ شدن دندان‌ ها شود. رنگ‌دانه‌های موجود در این نوشیدنی‌ها به سطح دندان‌ها چسبیده و آن‌ها را تیره می‌کنند.

بهتر است مصرف این نوشیدنی‌ها را محدود کنید و بلافاصله بعد از مصرف آن‌ها دندان‌های خود را بشویید. به‌ علاوه اگر این عادت‌های غذایی نامناسب به مدت چندین سال ادامه پیدا کنند پلاک‌های دندانی روی‌هم جمع شده و تبدیل به جرم سختی به نام تارتار خواهند شد که می‌تواند رنگ دندان را تغییر دهد. از بین بردن پلاک دندانی معمولا نیاز به رسیدگی حرفه‌ای دارد و در خانه برطرف نمی‌شود.

قهوه و تیرگی دندان

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

عدم رعایت بهداشت دهانی، باعث ایجاد جرم و ترکیبات رنگی درون دهان می‌شود که در نتیجه به تیرگی و سیاه‌شدن دندان‌ها منجر خواهد شد.

وراثت

در برخی افراد، تیره‌ شدن دندان‌ به‌صورت طبیعی رخ می‌دهد و این مسئله ممکن است به علت وراثت یا ژنتیک باشد.

علت سیاه شدن دندان ها

بیماری‌های دهان و لثه

بعضی بیماری‌های دهان و لثه می‌توانند منجر به تغییر رنگ دندان‌ها شوند. برخی از این بیماری‌ها شامل التهاب لثه، زخم‌های دهانی و دیگر موارد هستند.

داروها

استفاده از برخی داروها مانند تتراسایکلین‌ها، به‌خصوص در دوران رشد، می‌تواند به تیرگی و سیاه‌شدن دندان‌ها منجر شود.

• بالا رفتن سن

با بالارفتن سن، لایه خارجی دندان، یا همان مینا که رنگ سفیدی دارد، کم‌ رنگ می‌شود و لایه زیرین که دارای رنگ زرد است، بیشتر به نمایش در می‌آید. این مورد می‌تواند دندان‌ها را سیاه و تیره به نظر برساند.

پیشنهاد می‌شود که برای تشخیص علت تیره شدن دندان ‌ها، به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. او می‌تواند باتوجه‌به وضعیت شما، بهترین راهکارها را برای بهبود رنگ دندان‌های شما ارائه دهد. دندان‌پزشک می‌تواند با استفاده از روش‌های حرفه‌ای نظیر لمینت و بلیچینگ دندان، به رفع این مشکل کمک کند و دندان‌های شما را به رنگ سفید و زیبا بازگرداند.

دکتر امیرحسین ابوالبشری در مجموعه اسمایل استایل دنتیستری، یکی از دندانپزشکان زیبایی حاذق در تهران می باشند. برای رزرو وقت می توانید از شماره 02122550203 استفاده کرده و یا در سایت نوبت رزرو کنید!

تماس با دندانپزشکی اسمایل استایل

چرا دندان عصب کشی شده سیاه می ‌شود؟

علت سیاه شدن دندان عصب کشی شده چیست؟ این یک سؤال متداول است که بسیاری از افراد ممکن است درگیر آن باشند. دندان عصب‌کشی شده به دندانی اطلاق می‌شود که عصب آن به دلیل بافت‌های تخریب شده، درد شدید یا عفونت نیاز به درمان دارد. اما چرا بعضی از دندان‌ها پس از عصب‌کشی سیاه و تیره می‌شوند؟

یکی از عوامل مهم در سیاه‌ شدن دندان عصب‌کشی شده، نفوذ رنگ‌دهی مواد ترمیمی است. معمولاً درمان عصب‌کشی شده شامل پر کردن کانال عصبی با مواد ترمیمی می‌شود. اگر این مواد رنگ‌ دهنده باشند، ممکن است با گذر زمان رنگ را به دندان منتقل کنند و آن را سیاه و تیره کنند.

عفونت عامل دیگری است که می‌تواند علت تیره شدن دندان ‌های عصب‌کشی شده باشد. عفونت پس از عصب‌ کشی می‌تواند باعث تشکیل لکه‌های سیاه در داخل دندان شود. همچنین، نفوذ رنگ‌دانه‌ها از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند رنگ دندان را تغییر دهد و آن را سیاه کند. به‌علاوه استفاده از مواد پرکننده نامناسب می‌تواند منجر به تغییر رنگ دندان شود و آن را سیاه و تیره نماید.

سیاه شدن دندان عصب کشی شده

چرا دندان پر شده سیاه و تیره می‌شود؟

سیاه‌شدن دندان پر شده، یک مسئله متداول است که بسیاری از افراد ممکن است با آن روبه‌رو شوند. وقتی دندانی ترمیم  و پر می‌شود ممکن است در طول زمان سیاه شود و این مسئله می‌تواند به افراد نگرانی بیشتری برساند. اما علت تیره و سیاه شدن دندان پر شده چیست؟

نفوذ رنگ‌دهی مواد ترمیمی، یک علت سیاه شدن دندان پر شده است. معمولاً برای پر کردن دندان، از مواد ترمیمی مانند رزین‌های کامپوزیت استفاده می‌شود. اما این مواد رنگ‌ دهنده بوده و ممکن است در طی زمان رنگ را به دندان منتقل کنند و آن را سیاه نمایند.

عوامل دیگری نیز می‌توانند در سیاه‌شدن دندان پر شده نقش داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، نفوذ رنگ‌دانه‌ها از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند رنگ دندان را تغییر دهد و آن را سیاه و تیره کند. مثلا مصرف موادی مانند قهوه، نسکافه، سیگار و تنباکو می‌تواند علت سیاه شدن دندان‌ ها باشد. عوامل دیگری مانند عفونت در دندان قبل از پر شدن، انتخاب نادرست مواد ترمیمی، اشتباه و خطای دندانپزشک در پر کردن و نامناسب‌ بودن طرح درمانی نیز می‌توانند به سیاه‌شدن دندان پر شده منجر شوند.

علت سیاهی دندان پر شده

باتوجه‌به این که علت تیره شدن دندان‌ های پرشده متنوع بوده بهتر است از خدمات یک دندان‌پزشک متخصص استفاده کنید تا علت دقیق را تشخیص دهد و راهکارهای مناسبی برای بهبود وضعیت دندان پر شده خود دریافت کنید. برای لمینت دندان های خود می توانید به دندان‌پزشکی اسمایل استایل دنتیستری تهران مراجعه کنید و با بهترین متریال و جدیدترین تجهیزات، لبخند زیبای‌تان را برگدانید.

راه‌ های پیشگیری از تیره شدن دندان‌ ها

همواره راه‌های بسیار زیادی برای پیشگیری از تیره‌شدن دندان‌ها وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

با رعایت چند روش پیشگیری می‌توانید از تیره‌شدن دندان‌هایتان جلوگیری نمایید.

  • شستشوی دهان به طور روزانه با مسواک و استفاده از نخ دندان می‌تواند به جلوگیری از تشکیل لکه‌های تیره کمک کند.
  • مصرف بیش از حد قهوه، چای و غذاهای فست فودی می‌تواند روی رنگ دندان‌ها تأثیر منفی بگذارد و آن‌ها را تیره کند. می‌توانید مصرف آن‌ها را محدود کنید یا پس از مصرف آن‌ها دهان خود را خوب شستشو دهید.
  • استفاده طولانی‌مدت از لیمو و سرکه می‌تواند مانع از ایجاد لکه‌های تیره بر روی دندان‌ها شود. در صورت استفاده از این مواد، پس از آن دهان خود را به طور کامل شستشو دهید. با این‌ حال، استفاده زیاد از این مواد می‌تواند به مدت طولانی منجر به آسیب به لایه مینای دندان شود. پیش از استفاده از آن‌ها، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک برای انجام تمیزی دندان‌ها و بررسی‌های دوره‌ای می‌تواند از تیره‌شدن دندان‌ها جلوگیری کند.
  • محصولات حاوی فلوراید مانند خمیردندان و دهان‌شویه باعث تقویت لایه مینایی دندان‌ها می‌شوند و مانع از سیاه‌شدن آن‌ها می‌شود.

با رعایت این راهکارها و مراقبت منظم از دندان‌ها، می‌توانید از تیره‌شدن دندان‌ها جلوگیری کرده و لبخند جذاب و زیبای خود را حفظ کنید.

درمان سیاهی دندان
روکش‌های دندان یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان سیاهی دندان هستند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: روش های ترمیم دندان سیاه شده

رفع سیاهی دندان بزرگسالان و کودکان

در وهله اول باید بیان کنیم که علت سیاه شدن دندان عصب کشی شده، پرشده و یا غیره در بزرگسال و کودکان با یکدیگر دارای تفاوت است. به همین دلیل نیز برای درمان و ازبین‌بردن سیاهی موجود روی دندان هر یک از آن‌ها روش‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • در افراد بزرگسال به این دلیل که عوامل گوناگون متعددی باعث سیاه‌شدن رنگ دندان می‌شود باتوجه‌به نظر و تشخیص دندانپزشک یکی از راه‌ها و روش‌های درمانی برای آن‌ها انتخاب خواهد شد.
  • دررابطه‌با کودکان باید بیان کنیم که استفاده از قطره آهن و باقی‌ ماندن آن به‌عنوان یکی از عوامل اصلی جهت ایجاد لکه سیاه‌روی دندان کودکان تلقی می‌شود. پس بهترین و مناسب‌ترین راهکار برای جلوگیری از سیاه‌شدن دندان کودکان، این است که به‌جای استفاده از قطره آهن از مکمل‌های جویدنی یا آن دسته مواد غذایی حاوی آهن استفاده کنید.
  • علاوه بر این مورد می‌توانید کودک خود را از راه‌های مختلف برای دو بار مسواک‌ زدن در روز از بین‌ بردن لکه موجود روی دندان تشویق کنید.

از بین‌ بردن لکه‌های سیاه‌ روی دندان در خانه

در بسیاری از مواقع افراد به دنبال درمان خانگی رفع سیاهی دندان‌های جلو یا دیگر دندان‌های خود هستند و می‌خواهند بدون مراجعه به پزشک باعث از بین‌ بردن لکه و سیاهی دندان شوند.

  • در این‌ رابطه باید بیان کنیم که استفاده منظم از مسواک و همچنین کیت سفیدکننده دندان تا حدودی می‌تواند جوابگوی نیاز شما باشد. این روش تا میزان مشخصی می‌تواند باعث ازبین‌رفتن لکه‌های موجود روی دندان شود و رنگ طبیعی آن را برگرداند.
  • علاوه بر این موضوع باید سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات را نیز به طور کامل کنار بگذارید و از مصرف آن دسته خوراکی‌هایی که برای دندان مضر هستند دوری کنید.
  • به‌غیراز مواردی که نام بردیم، دیگر هیچ روش خانگی برای ازبین‌بردن سیاهی و لکه‌های تیره روی دندان آن هم در داخل منزل وجود ندارد. برای‌آنکه بتوانید علت سیاه شدن دندان پر شده را پیدا کنید و ازبین‌بردن کامل تیرگی آن اقدام نمایید، لازم است که حتماً به یک فوق تخصص زیبایی دندان در تهران مراجعه تا بتواند اقدامات حرفه‌ای دندانپزشکی را برای شما انجام دهد.
ازبین‌بردن لکه‌های سیاه‌ روی دندان

ترمیم دندان پوسیده

چنانچه دندان شما به دلیل پوسیدگی از داخل دچار سیاهی شده باشد دیگر روش‌هایی همچون مسواک‌زدن یا جرم‌گیری هیچ تأثیری برای ازبین‌بردن و رفع سیاهی آن ندارد. در این وضعیت باتوجه‌به دلیل سیاه شدن دندان باید برای ترمیم اقدامات لازم را انجام داد.

  • چنانچه فقط قسمت بیرونی دندان دچار پوسیدگی شده باشد دندانپزشک آن بخش را برداشته و به کمک مواد خاص دندان را پر می‌کند.
  • درصورتی‌که پوسیدگی به قسمت مغز دندان نفوذ کرده باشد باز هم دندانپزشک تمام پوسیدگی موجود را برداشته و سعی می‌کند که یک تاج جدید در بالای دندان بگذارد.
  • در نهایت اگر پوسیدگی دندان خیلی شدید و دندان شما به طور کامل از بین رفته باشد، دندانپزشک سعی می‌کند که آن دندان را از دهان خارج کند.
ترمیم دندان پوسیده

علت سیاه شدن دندان های جلو

دندان‌های جلو با توجه‌ به اینکه بیشتر از سایرین در معرض دید قرار می‌گیرند، چنانچه دچار تغییر رنگ یا سیاهی شوند جلب‌توجه دیگران را به همراه دارند. در این‌ رابطه باید توضیح دهیم که تغییر رنگ دندان‌ها به طور ناگهانی و تنها در طول یک شب اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه ضربه بسیار محکمی به دندان وارد شود.

چنانچه دندان شما تغییر رنگ دهد، به‌تدریج شاهد پیشرفت آن خواهید بود. یعنی در ابتدا زرد و سپس خاکستری را در نهایت با سیاهی دندان روبرو می‌شوید. پس پیشنهاد می‌دهیم قبل از آنکه رنگ دندان شما کاملاً سیاه شود، برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. یکی از مهم‌ترین علائمی که به‌عنوان علت سیاه شدن دندان پر شده نیز محسوب می‌شود، تجمع جرم و پلاک در قسمت پشت دندان است.

در بهترین دندانپزشکی تهران معاینه و درمان شوید!

در حال بارگذاری ...

کلام پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید دررابطه‌با علت سیاه شدن دندان ها مطالب لازم را در اختیار شما قرار دادیم. در پایان باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که حتماً پیش ازبین‌رفتن دندان به طور کامل به مطب دندانپزشک مراجعه کنید تا بتواند این مشکل را به بهترین نحو ممکن از بین ببرد.

فراموش نکنید که مراجعه به یک دندانپزشک معتبر و باتجربه مثل دکتر ابوالبشری در دندانپزشکی اسمایل استایل، بهتر است اولین و مهم‌ترین اولویت شما باشد، چرا که دندان‌ها بسیار حساس هستند و نباید تنها برای صرف هزینه کمتر به کلینیکی مراجعه کنید که تجربه خاصی در این زمینه ندارد.

سؤالات متداول
چگونه می‌توان سیاهی دندان را از بین برد؟

به کمک مسواک‌زدن مرتب، بلیچینگ دندان و جرم‌گیری کردن دندان امکان ازبین‌بردن سیاهی فراهم می‌شود.

عوامل خارجی که باعث سیاه‌شدن دندان‌ها می‌شوند؟

مصرف برخی نوشیدنی‌ها همچون نوشابه‌گازدار، قهوه، چای، مصرف دخانیات، واردشدن ضربه به دندان و غیره.

3 نظر

  • pooria.hadian@gmail.com گفت:

    من دندانم رو کمتر از یک سالی هست که پر کردم ولی سیاه شده دلیلش چی میتونه باشه؟

    • technical گفت:

      باید توسط دکتر متخصص بررسی شود.. لطفا با شماره 02122550203 تماس بگیرید همکاران مجموعه شما را راهنمایی خواهند کرد.

    • بهاره جعفری گفت:

      تیره شدن دندان بعد از پر کردن از اشکالاتی هست که چند علت میتونه داشته باشه،از جمله استفاده غیر اصولی از ماده ترمیمی،نشت و نفوذ ترکیبات موجود در مواد به کار رفته در روت کانال تراپی و چند علت دیگه،،،برای برطرف کردن هر کدام از این علت ها روش های متفاوتی وجود داره،،،که بعد از معاینه و تشخیص به کار گرفته خواهد شد

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد