مراقبت های پس از پروتز دندان

مراقبت های پس از پروتز دندان

مراقبت های پس از پروتز دندان

روش‌های مختلفی برای رفع مشکلات دندانی وجود دارد، اما پروتز دندان یکی از این روش‌هاست که بسیار پرکاربردتر است. باتوجه‌به انواع مختلف پروتزها، این روش می‌تواند در فک بسیاری از بیماران اجرا شود؛ اما باید توجه داشت که پروتز دندان تنها قدم برای خلاصی از خرابی‌های دندان نیست، بلکه مراقبت‌ های پس از پروتز دندان یکی از مباحث بسیار مهم برای ماندگاری آن ها ست. در ادامه این مقاله از  دندانپزشکی اسمایل استایل، توضیحات کامل‌تری درباره این موضوع ارائه خواهیم داد. همراه ما باشید.

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندان یکی از روش‌های درمانی و زیبایی دندان است. این روش زمانی که دندانی از دست می‌رود، می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. پروتز دندان انواع مختلفی دارد. باتوجه‌به احتیاجات دهانی، فضای خالی دندان، زیبایی دندان و همچنین شرایط جسمانی فرد، امکان استفاده از یک نوع پروتز دندان ثابت یا قابل‌حرکت وجود دارد. همچنین روکش‌های ساده که بعد از عصب‌کشی برای ترمیم و درمان استفاده می‌شوند، نیز به پروتزهای دندانی تعلق دارند.

وقتی چند دندان گم شده باشد، علاوه بر استفاده از ایمپلنت، می‌توان با استفاده از پروتز دندان جای خالی دندان را ترمیم کرد. پروتز دندان روش درمانی است که به جراحی نیاز ندارد و توسط دکتر محمدرضا ابوالبشری در دو یا سه نشست (بسته به وضعیت لثه) در دندان‌پزشکی Smile Style انجام می‌شود.

در پروتز دندان لازم است تا پزشک متخصص از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشد. این امر همانند مراقبت‌ های پس از پروتز دندان، نقش حیاتی در موفقیت درمان دارد. در هر شهری بسیاری از دندانپزشکان فعالیت می‌کنند، اما تنها گروهی از آن‌ها قادرند پروتز دندان را بدون اشتباه انجام دهند. به همین دلیل، انتخاب دندان‌پزشکی اسمایل استایل یک گزینه بسیار عالی برای انجام خدمات درمانی و زیبایی دندان است.

دندانپزشکان حرفه‌ای مجموعه ما می‌توانند مشکل دندان‌های شما را به‌خوبی تشخیص دهد و بهترین روش برای رفع آن را پیشنهاد کنند. برای رزرو نوبت همین حالا از طریق سایت اسمایل استایل اقدام کنید. همچنین می­توانید با شماره 982122560393+ تماس حاصل کرده و نوبت ویزیت دندان‌هایتان را در مجموعه اسمایل استایل ثبت کنید.

مراقبت های بعد از گذاشتن دندان مصنوعینکاتی که پس از انجام پروتز دندان باید رعایت کرد

نکاتی که به‌منظور مراقبت‌ های پس از پروتز دندان باید رعایت شود شامل موارد زیر است:

  • پس از چسباندن روکش یا بریج، باید در 24 ساعت اولیه فشاری روی آن ناحیه اعمال نشود.
  • اگر در روزهای اول احساس بلندی در ناحیه پروتز دارید، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا پروتز را اصلاح کند.
  • در روزهای بعد، حداقل دو بار مسواک بزنید و به بهداشت دهان پروتز شده خیلی توجه کنید.
  • هنگام مسواک‌زدن و نخ کشیدن دندان‌ها، ناحیه پروتز شده را بادقت تمیز کنید تا از بوی بد و پوسیدگی جلوگیری کنید. از نخ مخصوص زیر بریج (سوپرفلاس) استفاده کنید.
  • اگر پروتز با چسب موقت چسبانده شده، باید پس از یک هفته به پزشک مراجعه کنید تا چکاپ کند و پروتز را دایمی کند.
  • رعایت بهداشت، مراجعه منظم به دندانپزشک و توجه به تذکرات وی بسیار مهم است.
  • روکش‌ها اغلب از فریم فلزی و چینی (پرسلن) ساخته شده‌اند و به دلیل قرارگرفتن در سطح داخلی دهان، نمای فلزی دارند.
  • موادی که برای ساخت روکش استفاده می‌شود شامل فلز متصل به چینی، تمام چینی، زیرکونیا و غیره است و بسته به نظر دندانپزشک و بیمار قابل‌انتخاب است.

همچنین ببینید: بهترین متخصص پروتز دندان در تهران

دندان‌مصنوعی نیاز به مراقبت دارد؟

بسیاری از افرادی که از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، به‌اشتباه فکر می‌کنند که این دندان‌ها، به‌خاطر استفاده از مواد شیمیایی، نیازی به مراقبت و نظافت ندارند و خراب نمی‌شوند. اما واقعیت بسیار متفاوت است؛ عدم رعایت بهداشت و مراقبت صحیح از دندان‌های مصنوعی، باعث تأثیرگذاری بر روی طول عمر پروتز دندان می‌شود و می‌تواند باعث رشد عفونت در دهان و لثه‌ها شود. به‌عبارت‌دیگر، باید توجه بیشتری به مراقبت از دندان‌های مصنوعی خود داشته باشید. این مهم به این دلیل است که چرخش بزاق در دهان، با استفاده از پروتز، کاهش می‌یابد و در نتیجه، خطر رشد عفونت در دهان شما بیشتر از حالت عادی خواهد بود. در نتیجه، نباید این موضوع را نادیده بگیرید و مراقبت‌ های بعد از گذاشتن دندان‌مصنوعی خود را بیشتر اهمیت بدهید.

این مراقبت‌ های بعد از گذاشتن دندان مصنوعی شامل بیمارانی که از دندان‌مصنوعی استفاده می‌کنند، است. آن‌ها باید حداقل سالی یک‌بار به‌منظور کنترل به دندانپزشک مراجعه کنند. بافت‌ها همیشه تغییر می‌کنند و تطابق بین پروتز و لثه‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شود. این باعث می‌شود که برجستگی‌های جدیدی در دهان شکل بگیرند. همچنین، اگر لثه‌های شما به دلیل مشکلات بهداشتی آسیب‌دیده باشند، دندانپزشک در مرحله اول آن را تشخیص می‌دهد؛ بنابراین معاینات منظم دندانپزشکی مهم است.

مراقبت از پروتز دندانبررسی نکات بسیار حائز اهمیتی در مورد دندان‌های مصنوعی

زمان مناسب برای نصب دندان‌مصنوعی به روند ترمیمی فک و توصیه پزشک بستگی دارد. اما به‌طورکلی، بعد از حدود سه تا شش هفته که دندان‌ها ازدست‌رفته و فرد نیاز به دندان‌مصنوعی دارد، می‌توان این عمل را انجام داد.

هر کسی که هنوز هم چند واحد ‌دندان‌ سالم دارد، می‌تواند از دندان‌های تکه‌ای با بدنه‌های فلزی یا پلاستیکی استفاده کند. دندانپزشک زیبایی با بررسی نوع وضعیت فک و سایر فاکتورهای مرتبط مشخص می‌کند که فرد نیاز به کدام نوع دندان دارد. دندان‌های فلزی به‌ظاهر زیبایی ندارند، اما قلاب‌های فلزی دارند و به لحاظ بهداشتی و سلامت دندان‌ها و رعایت مراقبت‌ های پس از پروتز دندان شرایط بهتری را فراهم می‌کنند.

عمر دندان‌مصنوعی به عادت‌های جویدن، قروچه کردن و رعایت بهداشت دندان بستگی دارد. در اصل، دندان‌های مصنوعی می‌توانند تا یک دهه به سرانجام برسند و حتی بعدازاین مدت نیز نیازی به جایگزینی آنها نیست؛ به‌جای آن می‌توان آنها را ترمیم کرد. البته در صورتی امکان‌پذیر است که مراقبت‌ های پس از پروتز دندان به‌درستی رعایت شود. افراد مبتلا به بیماری پارکینسون به علت لرزش فک، گاهی نیاز دارند در هر سال دندان‌های خود را تغییر دهند.

بهترین نوع پروتز دندان را می‌شناسید؟

کلام پایانی

در این مطلب از سایت اسمایل استایل به بررسی کامل مراقبت‌ های پس از پروتز دندان پرداختیم و نکاتی را دراین‌خصوص مورد بحث‌وبررسی قرار دادیم. لازم است حتماً پس از انجام پروتز دندان در دندان‌پزشکی اسمایل استایل، تا 24 ساعت اول هیچ‌گونه فشاری بر روی این ناحیه اعمال نشود. سعی کنید در این مرحله با کشیدن نخ دندان، مسواک و در نهایت بهداشت کلی دهان از پوسیدگی و خراب‌شدن زودهنگام جلوگیری کنید. حتماً برای چک‌کردن وضعیت پروتز دندانی به طور مرتب نزد دندان‌پزشک مربوطه مراجعه کنید.

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد