هرآنچه که باید درمورد پروتز ثابت دندان بدانید!

پروتز ثابت دندان

هرآنچه که باید درمورد پروتز ثابت دندان بدانید!

پروتز دندان ثابت به‌عنوان یک درمان دائمی و گزینه‌ای ایده‌آل جهت رفع مشکلات مربوط به دندان به‌حساب می‌آید. پروتزهای ثابت باتوجه‌به کارکرد مناسب، به‌شدت مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پروتز دندان عدم خروج آن از دهان است و دیگر امکان جابه‌جایی آن مانند پروتزهای متحرک وجود ندارد. در زمان مراجعه به مطب دندانپزشکی به‌خوبی متوجه خواهید شد که پروتزهای ثابت به طور کامل در دهان فیکس شده و به کمک ساختن لثه مصنوعی آن را روی فک افراد قرار می‌دهند. با به‌کارگیری روش ایمپلنت در پروتز ثابت تمام نواقص و عیب‌های موجود در پروتز متحرک برای نوع ثابت دیگر وجود ندارد. دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر دررابطه‌با پروتز دندان ثابت در ادامه این مقاله از سایت اسمایل استایل، همراه ما باشید.

منظور از پروتز ثابت دندان چیست؟

پروتزهای ثابت به‌عنوان یک نمونه دندان‌مصنوعی تلقی می‌شوند که روی یک بافت لثه قرار گرفته و به طور قالبی آن را روی لثه طبیعی سوار می‌کنند. توجه داشته باشید که پروتز دندان با استفاده از پایه‌های ایمپلنتی به لثه فیکس و متصل می‌شود و پس از گذشت مدت‌زمان کوتاهی که پایه ایمپلنت با لثه فرد به طور کامل بافت پیدا کرد پروتز ثابت را روی آن قرار خواهند داد.

علت قراردادن نام پروتز ثابت روی دندان فقط به این دلیل است که شما دیگر امکان جابه‌جایی آن را در داخل دهان خود ندارید و این کار فقط و فقط باید توسط متخصص دندانپزشک انجام شود. به کمک پروتز ثابت خوردن و آشامیدن برای شما خیلی راحت‌تر از قبل خواهد شد و یک سری مشکلات همچون شل‌شدن یا لقی که در پروتز دندان متحرک دیده می‌شود، به وجود نمی‌آید.

پروتز دندان ثابتانواع پروتز ثابت دندان شامل کدام‌ها می‌شود؟

با درنظرگرفتن شرایط دندان‌درد و همچنین میزان خرابی و پوسیدگی، متخصص سعی می‌کند از نوع پروتز ثابت مخصوص برای شما استفاده کند. در حالت کلی روکش دندان و بریج دندان به‌عنوان مهم‌ترین پروتزهای ثابت دندان به شمار می‌آیند که امروزه بیش از سایرین مورداستفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی انواع پروتز‌های ثابت دندان می‌پردازیم.

  •  روکش دندان

نوع اول یعنی روکش دندان یک حالت محافظتی برای دندان‌های شما دارد و هدف اصلی استفاده از این روش حفظ و نگهداری دندان‌های طبیعی فرد، مراقبت از تمام دندان‌هایی که دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند، کمک به خوردن و آشامیدن و غیره است. معمولاً در هر زمانی که فرد قصد پشت سر گذاشتن دوره‌های درمان ایمپلنت یا درمان ریشه دندان داشته باشد با استفاده از روکش دندان امکان پرداختن به امور تغذیه بدون هرگونه درد وجود دارد.

از روکش دندان برای زیبایی نیز استفاده خواهد شد و می‌تواند پوشش یا عیب‌های آن را به طور کامل رفع کند. روکش دندان شامل چند نوع مختلف و متفاوت هستند که عبارتند از:

  • روکش لمینت سرامیکی که استحکام بالا ظاهر زیبایی دارد. به دلیل عدم وجود فلز و لبه فلزی هنگام قرارگرفتن روی دندان زیبایی دو چندانی به چهره می‌بخشند.
  • روکش زیرکونیا که ساختار اصلی آن فلز بوده و بیشتر برای دندان‌های میانی و انتهایی استفاده خواهد شد. مقاومت این روکش نسبت به نوع سرامیکی بالاتر بوده؛ اما زیبایی کمتری دارد.

دندانپزشکی اسمایل استایل، یکی از بهترین مراکز ایران است که به صورت تخصصی به اصلاح طرح لبخند شما می‌پردازد. برای زیباسازی دندان‌هایتان با بهترین نتایج و کمترین درد، کافیست از طریق سایت رزرو نوبت انجام دهید!

  • لمینت دندان از نزدیک بریج دندان

دسته دوم پروتزهای ثابت دندان شامل بریج می‌شود. معمولاً زمانی به سراغ استفاده از بریج دندان می‌روند که میان دو دندان سالم فرد حداقل یک یا چند دندان به‌طورکلی از بین رفته باشد. در چنین مواردی دو دندان سالم کمک بسیار زیادی برای ایجاد تغییرات لازم مانند پل بین آنها می‌کند. با استفاده از این پل ناحیه خالی دندان را پرکرده و علاوه بر بازگرداندن زیبایی ازدست‌رفته در دیگر موارد موجود همچون زیبایی ظاهری، جویدن غذا میوه و غیره مشکلی نخواهید داشت.

معمولاً زمانی به سراغ این روش می‌روند که امکان پر کردن محدوده آسیب‌دیده دندان وجود نداشته باشد. در برخی مواقع دیگر که افراد بنا به رخ‌دادن حادثه چندین دندان خود را از دست می‌دهند این روش می‌تواند مناسب و کاربردی به‌حساب آید. بریج دندان نیز به چندین دسته مختلف همچون بریج سنتی یا معمولی، بریج مریلند، بریج کانتی لور و بریج بر پایه ایمپلنت تقسیم می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله همه چیز در مورد بریج دندان را مطالعه کنید.

  • بریج دندانپروتز دندان‌ ثابت بر پایه ایمپلنت

دسته سوم از پروتزهای ثابت دندان شامل ایمپلنت می‌شود که امکان انجام آن به‌صورت جزئی، تک دندانی و یا چند دندانی و حتی به‌صورت کامل برای فک پایین و بالا وجود دارد. تعداد ایمپلنت‌های لازم برای جای‌گذاری به تعداد جای خالی دندان‌ها بستگی دارد. در برخی مواقع پیش‌آمده که فرد تمام دندان‌های خود را از دست می‌دهد و با مراجعه به مطب دندانپزشکی تصمیم نهایی بر این می‌شود که در قسمت فک بالا ۸ پایه ایمپلنت دندان و در قسمت فک پایین ۶ پایه ایمپلنت قرار دهند. البته موردی که نام بردیم به‌عنوان کمترین مقدار تلقی شده و باز هم در نهایت این موضوع به تشخیص متخصص بستگی دارد.

دکتر محمدرضا ابوالبشری، پروتزیست دندان اسمایل دنتیستری، ده‌ها سابقه جراحی ایمپلنت موفق را در کارنامه خود دارد؛ برای رزرو نوبت و دریافت مشاوره می‌توانید با شماره 982122560393+ تماس حاصل کنید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان توسط دکتر محمدرضا ابوالبشری

نحوه انجام پروتز ثابت دندان‌ها به چه صورت است؟

پس از آنکه تحقیقات لازم برای پیداکردن متخصص شناخته شده و معتبر در این زمینه انجام دادید، لازم است با تعیین وقت برای مشاوره و معاینه دقیق مراجعه کنید. پیش از هر چیزی باید بیان کنیم که تیم حرفه‌ای ما این قابلیت را دارد تا بهترین خدمات را برای متقاضیان عزیز ارائه دهد. مراحل انجام پروتز کاملا ثابت دندان‌ها عبارت‌اند از:

  • در ابتدا معاینات لازم به‌صورت دقیق انجام شده و با استفاده از ابزار و مواد قالب‌گیری دندان‌ها را شروع می‌کنند. علاوه بر فرم لثه موارد مهم دیگری همچون ابعاد دندان‌های کناری نیز اهمیت خاصی به دنبال دارند، چرا که دندان ساخته شده باید با دیگر دندان‌ها همخوانی لازم را داشته باشد.
  • سپس نمونه قالب آماده شده به لابراتوار ارسال می‌شود تا ساخت پروتز ثابت را شروع کنند.
  • مراحلی که برای قالب‌گیری انواع پروتزهای ثابت در نظر گرفته می‌شود با سایر ترکیب‌های متفاوت تقریباً یک‌شکل است و تنها تفاوت آن به نحوه ساخت و ترکیب مربوط است.
  • در نهایت دندان آماده شده را به مطب متخصص ارسال خواهند کرد.

انجام انواع پروتزهای ثابت دندان به کمک تیم حرفه‌ای اسمایل استایل

همان‌طور که ملاحظه کردید دررابطه‌با پروتز دندان ثابت مطالب لازم را ارائه دادیم و در پایان باید بیان کنیم که اگر قصد انجام این کار را دارید تیم بامهارت و شناخته شده اسمایل استایل در هر زمانی آماده ارائه بهترین خدمات با جدیدترین متد روز است. دکتر محمدرضا ابوالبشری با بیش از دو دهه تجربه در انجام پروتزهای دندانی، همواره یکی از مطرح‌ترین دندانپزشکان ایرانی است خدمات پروتز دندان را به بهترین شکل ممکن انجام داده و درنهایت لبخندی جذاب را به شما هدیه می‌دهد. جهت رزرو نوبت، همین حالا از طریق سایت اسمایل استایل اقدام کنید.

سوالات متداول

  • مراقبت‌های ضروری از پروتز ثابت کدام‌ها هستند؟

این مراقبت‌ها شامل عدم جویدن غذاهای سفت و خشک، استفاده از مسواک‌های مخصوص، عدم ایجاد فشار ناگهانی و غیره می‌شود.

  • هزینه انجام پروتز دندان‌ها به­ صورت ثابت به چه صورت است؟

امکان اینکه هزینه را به طور مشخص در اختیار شما قرار دهیم وجود ندارد و پس از مراجعه به مطب باتوجه‌به قیمت واحد، موقعیت دهان و دندان، مواد به کار گرفته شده وغیره این موضوع مشخص خواهد شد.

  • میزان دوام پروتز دندان ثابت چقدر است؟

در حالت کلی حداقل بازه زمانی برای دوام پروتز حداقل ۵ سال است و با درنظرگرفتن عواملی همچون جنس، مواد به‌کاررفته، مهارت دندانپزشک، میزان اهمیت مراقب از پروتز دندانی و غیره می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند.

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد