پروتز دندان متحرک چیست؟ +مزایا و هزینه

پروتز دندان متحرک

پروتز دندان متحرک چیست؟ +مزایا و هزینه

پروتز دندان متحرک می‌تواند یکی از راهکارهای مهم و حائز اهمیت دررابطه‌با جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته به‌حساب آید. همان‌طور که به‌خوبی مطلع هستید دندان‌ها به دلایل مختلف و گوناگونی دچار آسیب و پوسیدگی می‌شوند. در چنین شرایطی ظاهر طبیعی و اولیه خود را ازدست‌داده یا حتی به‌طورکلی از بین می‌روند. معمولاً در این مواقع استرس و نگرانی بسیار زیادی برای افراد به وجود می‌آید، چرا که جای خالی دندان باعث ناراحتی و ازبین‌رفتن اعتمادبه‌نفس آن‌ها خواهد شد. در چنین شرایطی پروتز متحرک دندان می‌تواند برای اصلاح طرح لبخند، جایگزینی و ترمیم دندان‌های افتاده بسیار مناسب باشد. در ادامه این مقاله از سایت اسمایل استایل مطالب بیشتری دراین‌رابطه بیان خواهیم کرد، پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

پروتز دندانی متحرک چیست؟

منظور نوعی پروتز دندان متحرک است که فرد می‌تواند به‌راحتی و بدون هر دغدغه‌ای از آن استفاده و در دهان خود قرار دهد. اگر تمام دندان‌ها را نیز ازدست‌داده باشید امکان استفاده از پروتز متحرک کامل یا به‌اصطلاح یک‌دست دندان وجود دارد.

توجه داشته باشید که پروتز متحرک در بازه زمانی طولانی تخریب و تحلیل تیغه‌های استخوان فک را به همراه دارد، پس لازم است که هر یک تا دو سال برای بررسی پروتز به مطب دندان‌پزشکی اسمایل استایل مراجعه فرمایید و هر ۵ تا ۷ سال نیز برای تعویض آن اقدام کنید. چنانچه تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید این امکان وجود دارد تا از دیگر انواع مختلف پروتز متحرک استفاده کنید.

پروتز دندان متحرک

انواع پروتز دندان متحرک کدام‌ها هستند؟

پروتزهای متحرک که برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده می‌شوند، شامل سه دسته می‌شوند که هر یک از آن‌ها در شرایط مختلف و باتوجه‌به و نیاز فرد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • پروتز پارسیل

معمولاً بسیاری از افراد این نوع پروتز دندان متحرک را به‌عنوان دندان تکه‌ ای می‌شناسند و خود این پروتز نیز دارای انواع مختلفی است.

  1. اولین دسته شامل پروتز پارسیل تمام اکریل می‌شود که از آن فقط برای یک درمان موقتی در بازه زمانی کوتاه استفاده خواهند کرد.
  2. پروتز دندانی پارسیل کرم کبالت که از زمان گذشته تا به امروز به‌عنوان یک درمان برای افرادی که تمام دندان‌های عقبی خود را ازدست‌داده‌اند و کسانی که پایه پروتز ثابت دندان ندارند استفاده می‌شود. این نوع پروتز برای افرادی که نمی‌خواهند از پروتز ثابت استفاده کنند نیز گزینه مناسبی به شمار می‌آید.
  3. دسته سوم شامل پروتز پارسیل felexite می‌شود که مشکلاتی همچون فلزی بودن و ظاهر نامناسب و ناخوشایند گیره‌ها را به طور کامل حل کرده است. برای بخش فلزی این نوع پارسیل از رنگ طبیعی دندان استفاده می‌شود.

پروتز پارسیل

  • دست‌دندان یا پروتز کامل دندانی

آن دسته از افراد سالخورده یا دیگر کسانی که بنا به دلایل طبیعی همچون تصادف و غیره تمام دندان‌های خود را از دست می‌دهند. می‌توانند به‌راحتی از این نوع پروتز استفاده کنند. البته امروزه با روی کار آمدن روش‌های نوین و جدیدی همچون ایمپلنت دندان استفاده از این روش کمتر شده، اما باز هم به دلیل هزینه مناسبی که به همراه دارد هنوز هم روش کاربردی محسوب می‌شود. این نوع پروتز دارای دو نوع معمولی و لثه نرم است. دندان‌مصنوعی از دو بخش دندان و لثه تشکیل شده و لثه پروتز باید کاملاً محکم و کارایی لازم را از خود به اجرا بگذارد.

لثه نرم به‌عنوان یک‌لایه یک تا دو میلیمتری است که آن را به طور موقت زیر لثه سخت قرار می‌دهند تا تمام مواردی مانند تورم و التهاب از بین رفته و برای دریافت پروتز با لثه سخت آمادگی لازم را پیدا کند.

لثه نرم در ابتدا بسیار راحت اما امکان استفاده از آن به طور دائم وجود ندارد، چرا که از کارایی پایین برخوردار بوده باعث تخریب بافت لثه فرد نیز می‌شود. نکته مهم دیگر سخت بودن تمیز نگه‌داشتن آن است که در صورت عدم توجه به این موضوع احتمال رشد باکتری و قارچ افزایش پیدا می‌کند.

همچنین ببینید: دندان مصنوعی ژله ای چیست؟ 

  • پروتز دندان اوردنچر

این مدل از پروتز دندان شباهت بسیار زیادی به پروتز ثابت دارد و در حالت کلی به‌عنوان یک پروتز کامل است که روی دوپایه دندانی یا چندین ایمپلنت قرار می‌گیرد و راحتی بهتر و کامل‌تری نسبت به نوع پروتز کامل به همراه دارد.

پروتز ایمپلنت دندان

مزیت‌های ویژه پروتز متحرک دندان کدام‌ها هستند؟

از جمله ویژگی‌های مهمی که افراد بر اساس آن برای پروتز دندان متحرک اقدام می‌کنند عبارت‌اند از:

  • به‌هیچ‌عنوان احتیاجی به چسب و تراش دندان‌های مجاور نخواهد بود.
  • عملکرد پروتز محرک دندان شبیه به دندان‌های طبیعی است.
  • در زمان صحبت‌کردن با هیچ‌گونه سختی مواجه نخواهید شد.
  • می‌توانید مواد غذایی مختلف را با رعایت یک سری موارد مصرف کنید.
  • دارای شستشو و نگهداری راحتی است.
  • با استفاده از آن می‌توانید به افزایش زیبایی دهان و دندان خود کمک کنید.
  • با پروتز دندانی متحرک افزایش کیفیت زندگی بیمار تضمین می‌شود.
  • این مورد کاهش تحلیل استخوان فک را به دنبال دارد.
پروتز دندان متحرک اسمایل استایل

پروتز دندان متحرک اسمایل استایل

چه مراقبت‌هایی باید برای پروتز دندانی متحرک صورت بگیرد؟

برای‌آنکه بتوانید  طول عمر پروتز دندان متحرک را بالاتر ببرید و کیفیت آن را حفظ کنید، باید یک سری نکات را به بهترین نحو ممکن رعایت کنید که از آن‌ها نام می‌بریم.

  • در هنگام تمیزکردن پروتز حتماً مواظب باشید که روی سطحی نیفتد.
  • بهتر است در چندین روز اول پروتز متحرک را در حین خواب از دهان خود خارج نکنید.
  • دو بار مسواک‌زدن در طول روز را برای پروتز متحرک در اولویت قرار دهید.
  • پس از مصرف هر خوراکی رنگی باید تمیزکردن دندان‌ها صورت بگیرد.
  • تمیزکردن دهان، لثه و مخاط داخلی دهان با استفاده از مسواک نرم
  • سعی کنید حتماً زمانی که از پروتز استفاده نمی‌کنید آن را در محلول آب و نمک قرار دهید.
  • حتماً به تمیزکردن سطح خارجی پروتز با استفاده از مسواک مخصوص دندان‌مصنوعی بپردازید.

مشاوره و ساخت پروتز دندان متحرک در دندانپزشکی اسمایل استایل

همان‌طور که ملاحظه کردید دررابطه‌با پروتز دندان متحرک و انواع آن موارد لازم را ارائه دادیم. در این قسمت باید بیان کنیم که اگر قصد به کارگذاشتن پروتز دندانی دارید، در وهله اول به دنبال یک کلینیک معتبر و شناخته شده در این زمینه باشید. دندان‌ها از حساسیت بسیار بالای برخوردار هستند و کوچک‌ترین کم‌کاری و کم‌توجهی می‌تواند بروز مشکلات بسیار زیادی برای افراد به دنبال داشته باشد.

در این زمینه پیشنهاد می‌دهیم که حتماً به تیم حرفه‌ای و شناخته شده دکتر محمدرضا ابوالبشری مراجعه بفرمایید تا در طی جلسه مشاوره به‌خوبی متوجه تخصص بالای دندانپزشک ما در زمینه‌های مختلف شوید. دکتر محمدرضا ابوالبشری به همراه تیم بسیار متخصص خود در دندانپزشکی اسمایل استایل بیش از۲۲ سال تجربه در طراحی واصلاح طرح لبخند داشته و به طورکاملا تخصصی لبخندی زیبا را به شما هدیه میدهد. کافی است همین حالا برای انجام پروتز دندان متحرک توسط بهترین متخصص پروتز دندان در تهران، رزرو نوبت در سایت انجام دهید.

پروتز دندان متحرک اسمایل استایل

سؤالات متداول
  • هزینه پروتز متحرک دندانی به چه صورت است؟

این مورد به چند فاکتور مهم و حائز اهمیت همچون کلینیک مدنظر، پروتزی که برای شما به کار گرفته می‌شود و دستمزد متخصص و غیره بستگی دارد.

  • مشکلات پروتز متحرک کدام‌ها هستند؟

شاید در روزهای اول احساس ناخوشایندی داشته باشید یا در صحبت‌کردن شما مشکل به وجود آید. البته جای نگرانی نیست چرا که تمامی این‌ها رفع می‌شوند.

  • پروتز متحرک شامل چند دسته می‌شود؟

پروتزهای متحرک شامل سه دسته پروتز کامل دندان، پروتز دندانی پارسیل و پروتز دندان اوردنچر می‌شود.

 

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد