پروتز دندان پارسیل – راهکاری مطمئن برای لبخند زیبا

پروتز پارسیل

پروتز دندان پارسیل – راهکاری مطمئن برای لبخند زیبا

از دست‌ دادن دندان‌ها می‌تواند به‌شدت تأثیرگذار بر اعتماد به‌ نفس و قابلیت ما در جویدن و گفتگو به‌صورت صحیح باشد. تلاش‌های مستمر در زمینه دندانپزشکی گزینه‌های متنوعی برای جایگزینی دندان‌های از دست‌ رفته و بازیابی لبخند ما فراهم کرده است که یکی از این انتخاب‌ها پروتز پارسیل (پارشیل) است. در این مقاله از سایت اسمایل استایل، به زبان ساده و قابل‌فهم توضیحاتی ارائه داده‌ایم تا همه بتوانند اطلاعات لازم درباره این نوع پروتزها را درک کنند.

آشنایی با پروتز دندان پارسیل

پروتز پارسیل دندان (پارشیل) که به‌عنوان دندان‌ مصنوعی تکه‌ ای نیز شناخته می‌شود، یک وسیله دندانپزشکی است که برای جایگزینی دندان‌های از دست‌ رفته استفاده می‌شود و کارایی و جذابیت لبخند شما را بهبود می‌بخشد.

بر خلاف پروتز دندان کامل، پروتز دندان‌ مصنوعی تکه‌ای برای جایگزینی یک یا چند دندان ازدست‌رفته در فک بالا یا پایین طراحی شده است. این نوع پروتز زمانی مناسب است که تعدادی دندان سالم در ردیف دندان‌ها باقی‌مانده باشد.

معمولاً، پروتز دندان پارسیل با استفاده از گیره‌ها به دندان‌های طبیعی شخص متصل می‌شود. این نوع پروتز قابلیت حرکت دارد و می‌توان آن را از دهان خارج کرد. دندان‌های مصنوعی تکه‌ای در فک پایین توسط نواحی لثه‌ای (جاهای خالی دندان‌ها) و در فک بالا توسط کام (سقف دهان) حمایت می‌شوند. به‌طورکلی، این دندان‌ها می‌توانند تا چندین سال قابل‌استفاده باشند.

پروتز دندان پارسیل

چه موادی در تهیه دندان‌های مصنوعی و زیرسازی پروتزهای پارسیل استفاده می‌شود؟

یکی از انواع پروتز دندان، پروتز پارسیل است که در ساخت آن از متریال درجه‌یک و باکیفیت استفاده می‌شود. معمولاً از یک آلیاژ فلزی سبک، مقاوم و محکم به‌عنوان زیرسازی استفاده می‌شود. دندان‌های مصنوعی نیز از جنس موادی مانند سرامیک، رزین یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

این دندان‌ها با استفاده از رزین یا پلاستیک‌های صورتی رنگ‌ آمیزی می‌شوند تا به لثه طبیعی شبیه شوند. سپس، اجزای مصنوعی دندان و لثه روی زیرسازی از آلیاژ فلزی قرار می‌گیرند. البته لازم به ذکر است که قیمت هر کدام نیز متفاوت است.

قیمت پروتز پارسیل معمولاً به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل جنس مواد استفاده شده، تعداد دندان‌های پروتز، طراحی دقیق و ساختار پروتز، محل و کیفیت کلینیک دندانپزشکی زیبایی می‌شود. همچنین، هزینه‌های مربوط به مراحل تهیه، ساخت، و نصب پروتز نیز در محاسبه هزینه نقش دارند.

انواع پروتز دندان تکه‌ای

پروتزهای پارسیل دندان به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

▪ پارسیل اکریلی -فلزی

این نوع پروتز از یک چارچوب فلزی محکم ساخته شده است که به آن استحکام و دوام می‌دهد. این پروتز برای جایگزینی چندین دندان ازدست‌رفته مناسب است و می‌تواند ثبات خوبی را برای فرد استفاده‌کننده فراهم کند.

پروتز دندان متحرک

▪ پارسیل تمام اکریلی

این نوع پروتز از مواد اکریلیک بادوام ساخته شده است که با رنگ لثه مطابقت دارد. این پروتز نسبت به پروتزهای با بیس فلزی قیمت کمتری دارد و یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست‌ رفته به صورت فوری و یا موقت است.

برخی از پروتزهای تمام اکریلی به نام دندان‌ مصنوعی ژله‌ای، فلکسی یا انعطاف‌پذیر نیز شناخته می‌شوند. این پروتزها از مواد انعطاف‌پذیری به نام Valplast ساخته شده‌اند که تناسب راحت‌تری را ارائه می‌دهند و عملاً نرم هستند. این پروتزها یک انتخاب عالی برای کسانی هستند که به‌صورت موقت و تا زمان آماده‌شدن ایمپلنت دندان خود منتظر هستند.

 پارسیل تمام اکریلی

▪ پارسیل اکریلی-سیمی

این نوع پروتز از یک چارچوب سیمی فلزی با گیره‌هایی استفاده می‌کند که برای ثبات در اطراف دندان‌های باقی‌مانده قرار داده می‌شوند. این پروتز کم‌ وزن است و تضمین‌ کننده تناسب مناسب است. همچنین انتخاب نوع پروتز پارسیل مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • تعداد دندان‌های از دست رفته
  • وضعیت سلامتی فرد
  • بودجه فرد

دکتر محمدرضا ابوالبشری یکی از بهترین دندانپزشکان زیبایی و پروتزیست‌های تهران است، برای رزرو نوبت و معاینه کافیست با ما تماس بگیرید و یا در سایت نوبت رزرو کنید!

تماس با دندانپزشکی اسمایل استایل دنتیستری

مزایای پروتز دندان مصنوعی تکه ای

پروتز دندان مصنوعی تکه ای، جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته است که مزایای زیادی دارد. برخی از مزایای آن عبارت است از:

▪ بهبود قدرت جویدن و گفتار

از دست دادن دندان‌ها می‌تواند جویدن غذا را دشوار کند و بر گفتار تأثیر بگذارد. پروتز دندان مصنوعی تکه ای با جایگزینی دندان‌های از دست رفته، قدرت جویدن و گفتار را بهبود می‌بخشد و به شما امکان می‌دهد از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید و به وضوح ارتباط برقرار کنید.

پروتز پارسیل ثابت

▪ بازیابی زیبایی طرح لبخند

پروتز دندان‌مصنوعی تکه‌ ای نه‌تنها جایگزین دندان‌های ازدست‌رفته می‌شود، بلکه زیبایی لبخند شما را نیز بهبود می‌بخشد. این پروتز فاصله‌های خالی بین دندان‌های شما را پر می‌کند و اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد.

▪ جلوگیری از انحراف و حرکت غیرمطلوب دندان‌های باقیمانده

وقتی دندانی از دست می‌رود، دندان‌های مجاور ممکن است شروع به جابه‌جایی به سمت فضای خالی ایجاد شده کنند و باعث ناهماهنگی و کج‌شدن سایر دندان‌ها شوند. پروتز دندان‌مصنوعی تکه‌ای با حفظ فضا و نگه‌داشتن موقعیت دندان‌های باقی‌مانده از جابه‌جایی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

▪ گزینه مقرون‌ به‌ صرفه

در مقایسه با سایر گزینه‌های جایگزینی دندان مانند کاشت ایمپلنت دندان، پروتز کامل دندان یا بریج‌ها، هزینه پروتز دندان‌مصنوعی تکه‌ای کمتر است. شما می‌توانید با صرف هزینه کمتر، لبخند خود را بازیابی کنید.

در حال بارگذاری ...

نکات مراقبتی از دندان‌ مصنوعی تکه‌ای

مراقبت و نگهداری مناسب از دندان‌ مصنوعی تکه‌ ای، برای حفظ سلامت دهان و دندان و افزایش طول عمر آن ضروری است. در اینجا چند نکته مهم برای مراقبت از دندان‌ مصنوعی تکه‌ ای آورده شده است:

  • بهداشت دهان و دندان خود را به طور روزانه رعایت کنید. پروتزهای خود را هر روز با یک مسواک نرم و پاک‌کننده دندان‌ مصنوعی غیر ساینده تمیز کنید. از خمیردندان معمولی خود به‌ هیچ‌ عنوان استفاده کنید، زیرا ممکن است حاوی ساینده‌های افزایش‌ یافته باشد و به مواد سازنده آسیب برساند.
  • پروتزهای خود را در محلول تمیز کننده دندان‌ مصنوعی قرار دهید. پس از هر بار برداشتن پروتزهای خود، آنها را در محلول تمیزکننده دندان‌ مصنوعی قرار دهید. این کار به از بین‌ بردن باکتری‌ها و ذرات غذا کمک می‌کند.
  • پروتزهای خود را در آب سرد نگهداری کنید. هنگام خواب یا زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید، پروتزهای خود را در آب سرد نگهداری کنید. این کار از خشک‌ شدن و ترک‌ خوردن آنها جلوگیری می‌کند.
  • پروتزهای خود را از قرارگرفتن در معرض حرارت بالا یا نور مستقیم خورشید خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض حرارت بالا یا نور مستقیم خورشید می‌تواند به مواد سازنده پروتز آسیب برساند.
  • پروتزهای خود را به طور منظم توسط دندانپزشک خود بررسی کنید. دندانپزشک شما می‌تواند از محکم‌بودن پروتزهای شما اطمینان حاصل کند و هرگونه مشکل احتمالی را برطرف کند.

رعایت این نکات ساده می‌تواند به شما کمک کند تا دندان‌مصنوعی تکه‌ای خود را در بهترین حالت نگه دارید و از سلامت دهان و دندان خود محافظت کنید.

کلام پایانی

در پایان، پروتز پارسیل ثابت یک راه‌ حل کارآمد و زیبا برای جبران دندان‌های از دست‌ رفته است. با جنس‌های متنوع و طراحی دقیق، این پروتزها به شما امکان می‌دهند تا لبخند طبیعی داشته باشید. با مشاوره و همکاری با دکتر محمدرضا ابوالبشری، می‌توانید یک پروتز پارسیل ثابت باکیفیت بالا انتخاب کرده و از فواید آن برای بهبود عملکرد دهان و زیبایی لبخند خود بهره‌مند شوید. برای رزرو نوبت می‌توانید از سایت ما اقدام نمایید!

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد