کامپوزیت دندان چیست؟ +مزایا، معایب و قیمت

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست؟ +مزایا، معایب و قیمت

در دندانپزشکی برای مسائل مختلفی همچون ترمیم و زیباسازی دندان‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از این موارد کامپوزیت دندان است. قطعاً تمام افراد به این موضوع علاقه دارند که در زمان لبخند زدن دندان‌هایی مرتب، سفید و بدون ایراد داشته باشند. کامپوزیت دندان یک روش فوق‌العاده ویژه برای رفع پوسیدگی، ترک و تغییر سایز فرم دندان است.

زمانی که برای انجام مراحل کامپوزیت به دندانپزشک مراجعه می‌کنید متوجه خواهید شد که جهت کردن حفره‌های دندان از یک مواد خمیری مخصوص استفاده می‌کند. این مواد خمیری کاملاً هم‌رنگ دندان‌های شما است. دندانپزشک آن را روی سطح دندان قرار داده و به کمک نور آبی آن را تثبیت می‌کند. در ادامه این مقاله از سایت اسمایل استایل مطالب جامع‌تری دررابطه‌با چگونگی کامپوزیت دندان در اختیار شما قرار می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

کامپوزیت دندان چیست؟

منظور از کامپوزیت دندان یک ماده مصنوعی است که آن را به کمک چندین ماده مختلف تشکیل داده‌اند. هر یک از ماده‌های به کار گرفته شده برای تشکیل کامپوزیت ویژگی‌های مخصوص و منحصربه‌فردی دارند که امکان یافتن آن در اجزای دیگر وجود ندارد. اما ماده کامپوزیت باتوجه‌به اینکه ترکیبی از تمام مواد و اجزای لازم است همه خصوصیات و ویژگی‌های اجزا را در خود جای‌داده است.

کامپوزیت دندان جهت پر کردن دندان‌های پوسیده یا رفع ترک و شکستگی آن‌ها استفاده خواهد شد. اما اگر بخواهیم به‌صورت کلی‌تر و تخصصی‌تر از آن نام ببریم باید گفت که هدف اصلی استفاده از کامپوزیت دندان برای رفع عیب‌های ظاهری و زیبایی دندان است.

روکش کامپوزیتی دندان

انواع کامپوزیت دندان شامل کدام‌ها می‌شود؟

در ادامه سعی داریم انواع کامپوزیت را معرفی کنیم تا آشنایی بیشتر و اطلاعات کامل‌تری دراین‌رابطه به دست آورید.

کامپوزیت را داخل یک محفظه به رنگ تیره قرار می‌دهند، چرا که تابش نور مستقیم به آن بدون داشتن پوشش مخصوص باعث سفت‌شدن کامپوزیت می‌شود.

ماکرو فیل یا دانه‌ درشت

مایکرو فیل یا همان دانه‌ درشت تقریباً چندین دهه است که در خدمات دندانپزشکی نقش بسیار مهمی پیدا کرده. تفاوت موجود بین این کامپوزیت با دیگر کامپوزیت‌ها این است که ذرات آن ۱۰ الی ۱۵ میکرومتری هستند، به همین دلیل نیز در زمان استفاده از ماده کامپوزیت دانه‌ درشت می‌توانید شاهد دوام و مقاومت بیشتر آن باشید. علاوه بر این مورد شخص می‌تواند مدت‌زمان بیشتری از آن‌ها استفاده کند. اما این نوع کامپوزیت یک ایراد دارد و آن هم ترمیم بسیار سخت آن است.

میکرو فیل یا ریزدانه

کامپوزیت دندان میکرو فیل نسبت به نوع قبلی دارای ذرات کوچک‌تری جهت پولیش دندان است. همین موضوع باعث شده تا در زمان استفاده از آن شاهد دندان‌های کاملاً صاف یکدست و طبیعی باشید. لازم است بیان کنیم که دو فاکتور مهم یعنی دوام و استحکام کامپوزیت در میکرو فیل یا ریزدانه کمتر است. البته با ترمیم ساده‌تری نیز روبرو است.

کامپوزیت میکرو فیل یا ریزدانه

بیشتر بخوانید: فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت هیبریدی

این مدل از کامپوزیت‌های دندان با توجه‌ به ذرات مختلف استفاده بیشتر گسترده‌تری را در اختیار دندانپزشکان قرار داده است. برخی از ذرات به کار گرفته شده برای کامپوزیت هیبریدی اندازه ۱۰ الی ۱۵ میکرومتر دارند و برخی دیگر نیز حتی دارای اندازه ۴۰ میکرومتر هم هستند. علاوه بر این مورد اندازه ذرات کامپوزیت میکرو نانو هیبریدی کمتر از ۱۰۰ نانومتر است.

از مزیت ویژه و منحصربه‌فرد کامپوزیت‌های هیبریدی می‌توان به مقاومت بسیار بالای آن در برابر ساییدگی و ضربه اشاره کرد. این امکان وجود دارد که در مدت‌زمان کوتاهی متوجه شوید که زیبایی دندان‌ها مانند روزهای اولیه نیست، در چنین شرایطی به طور مجدد باید برای ترمیم اقدام نمایید.

در ادامه در مورد قیمت و بهترین مارک کامپوزیت دندان صحبت خواهیم کرد.

کامپوزيت دندان چيست

نانوکامپوزیت

در حال حاضر نانوکامپوزیت به‌عنوان کاربردی‌ترین نوع مواد حاضر تلقی می‌شود که می‌توانید برای رفع مشکلات ایجاد شده در کامپوزیت‌های هیبریدی از آن استفاده نمایید. نانوکامپوزیت دارای اندازه حدود ۲۰ نانومتر است و مقاومت خوبی در برابر ساییدگی نیز از خود به اجرا می‌گذارد. علاوه بر این مورد می‌توانید برای رفع مشکلات مربوط به دندان‌های عقبی نیز از آن استفاده و نتیجه مطلوبی دریافت کنید. ویژگی منحصربه‌فردی همچون قابلیت پولیش بسیار خوب در نانوکامپوزیت باعث شده تا دیگر مشکلات احتمالی کامپوزیت‌های هیبریدی به طور کامل برطرف شود.

کامپوزیت دندان در دندانپزشکی اسمایل استایل

کاربردهای مهم کامپوزیت دندان چیست؟

در این قسمت قصد داریم برای شما از کاربردهای مهم و حائز اهمیت کامپوزیت نام ببریم.

• پرکردن دندان‌ها

در هر زمانی که دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند، اولین و مهم‌ترین قدم جهت ترمیم آن‌ها از بین بردن پوسیدگی‌های مربوطه است. پس از پشت سر گذاشتن این مرحله یک حفره در داخل دندان ایجاد می‌شود. دندانپزشک نیز با استفاده از مواد مختلفی همچون آمالگام، سرامیک، طلا و کامپوزیت دندان فرد را پر می‌کند.

می‌توان گفت یکی از رایج‌ترین کاربردهای کامپوزیت، استفاده جهت ترمیم انواع دندان‌های پوسیده می‌باشد. معمولاً برای پر کردن دندان‌ها از نانوکامپوزیت استفاده خواهدشد.

باندینگ دندان

می‌توانید برای رفع عیوب ظاهری و مشکلات جزئی موجود در یک یا حتی چند دندان از اتصال بادینگ کامپوزیت استفاده کنید. به طور مثال زمانی که دندان‌های شما تغییر رنگ داده یا لکه روی آن مشاهده کردید پس از آنکه مطمئن شدید درمان آن به‌وسیله بلیچینگ امکان‌پذیر نیست، امکان رفع مشکل به وجود آمده با استفاده از روش باندینگ کامپوزیت دندان هم‌رنگ فراهم می‌شود. علاوه بر این مورد برای رفع ترک‌ خوردگی‌ها، لب پرشدگی‌ها و غیره نیز از روش باندینگ دندان استفاده می‌کنند. برای این روش کامپوزیت‌های هیبریدی زیبایی دندان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کمک به اتصال لمینت، براکت و غیره

یکی دیگر از کاربردهای مهم کامپوزیت کمک به اتصال براکت‌های ارتودنسی به سطح دندان است. متخصصین برای انجام این کار از کامپوزیت‌های ماکرو فیل استفاده می‌کنند.

بسیار مهم است که از متخصصین حرفه‌‌ای برای کامپوزیت دندان های خود کمک بگیرید؛ اسمایل استایل یکی از بهترین دندانپزشکی‌های تهران با بهترین متخصصین و باکیفیت‌ترین متریال است؛ برای مشاوره و دریافت نوبت خود از شماره‌های زیر استفاده کنید!

تماس با دندانپزشکی اسمایل استایل

بررسی ویژگی‌های کامپوزیت ونیر

یکی از بهترین نوع کامپوزیت دندان که برای زیباسازی نقش بسیار مهمی به همراه دارد، کامپوزیت ونیر دندان است. آن دسته از افرادی که دچار فاصله زیادی در دندان‌های جلویی خود هستند یا حتی دندان‌های قسمت عقب آن‌ها ترک برداشته، می‌توانند از این روش جهت بازگرداندن زیبایی دندان جلو خود استفاده کنند.

  • از دیگر ویژگی‌های منحصر به‌ فرد کامپوزیت ونیر می‌توان به سفید کردن دندان‌ها بدون احتیاج به تراشیدن قسمتی از دندان‌ها اشاره کرد.
  • جنس کامپوزیت ونیر مانند مواد هم‌رنگ دندان است که جهت پر کردن از آن استفاده می‌کنند. لمینت دندان و کامپوزیت ونیرها یک سری تفاوت‌ با یکدیگر دارند. به طور مثال هزینه و قیمت نهایی نظر گرفته شده برای ونیر کامپوزیت دندان نسبت به لمینت کمتر است.
  • مواد کامپوزیتی از جنس و رنگ متفاوتی برخوردار بوده و میزان دوام و استحکام نیز در این نوع متفاوت است.
  • پس اگر می‌خواهید در زمان استفاده از کامپوزیت ونیر نتیجه مطلوب و دلخواه خود را به دست آورید و استحکام و زیبایی لازم نیز در دندان‌ها ایجاد شود، بهترین راهکار موجود استفاده از موادی است که توسط شرکت‌های معتبر دندانپزشکی ساخته شده باشند.
کامپوزیت دندان چیست؟
کامپوزیت دندان چیست؟

مزایا و معایب کامپوزیت دندان چیست؟

طبق تحقیقاتی که صورت‌گرفته امروزه اکثر افراد از ظاهر لبخند خود رضایت کامل ندارند، به همین دلیل نیز دنبال راهی می‌گردند که بتوانند مشکل خود را بدون هر دغدغه و سختی برطرف کنند. در حال حاضر روش‌هایی همچون کامپوزیت می‌تواند نتیجه مطلوب و دلخواه را برای شما ایجاد کند. در ادامه قصد داریم به مزایا و معایب کامپوزیت بپردازیم.

مزایای کامپوزیت

از جمله مزیت‌های خاص کامپوزیت دندان عبارت‌اند از:

  • احتیاجی به داشتن آمادگی خاص برای انجام مراحل کامپوزیت نیست.
  • تا جایی که امکان داشته باشد ساختار اصلی دندان شما حفظ می‌شود.
  • دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای نسبت به دیگر روش‌های موجود برای زیبایی دندان است.
  • با مراجعه به مطب و انجام معاینات در یک جلسه کامپوزیت را برای شما انجام می‌دهند.
  • مناسب‌ترین جایگزین برای روکش‌های دندان تلقی می‌شود.
  • در صورت روبرو شدن با هرگونه آسیب دیدگی یا حتی کاهش زیبایی اولیه می‌توانید به مطب مراجعه کرده تا جهت ترمیم یا حتی تعویض اقدامات لازم صورت بگیرد.
  • چسبیدن مواد کامپوزیت به دندان فرد باعث بالارفتن استحکام ساختار دندان خواهد شد.
  • رنگ مربوط به اکثر کامپوزیت‌های موجود تقریباً هم‌رنگ دندان است و یک ظاهر فوق‌العاده طبیعی به دندان‌ها می‌بخشد.

معایب کامپوزیت

هر یک از روش‌های زیباسازی دندان در کنار مزیت‌های فوق‌ العاده یک سری معایب نیز دارند که این موضوع شامل کامپوزیت نیز می‌شود.

  • در صورت نادیده‌گرفتن موارد بهداشتی یا رعایت‌ نکردن رژیم غذایی ممکن است روی کامپوزیت دندان لکه ایجاد شود. پس در یک بازه زمانی باید از مواد غذایی رنگی و نوشیدنی استفاده نکنید.
  • طول عمر کامپوزیت نسبت دیگر روش‌های مورداستفاده برای زیباسازی دندان که شامل لمینت می‌شود کمتر است.
  • با درنظرگرفتن این موضوع که برای به کارگذاشتن کامپوزیت دندان‌ها هیچ احتیاجی به تراشیده شدن دندان نیست این امکان وجود دارد که نتیجه نهایی به یک مقدار کم غیرعادی به نظر برسد.
در حال بارگذاری ...

مراحل انجام کامپوزیت به چه صورت است؟

کامپوزیت دندان نیز دارای مراحل مخصوص به خود است که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم.

جلسه مشاوره با دندانپزشک

زمان مراجعه به مطب دندانپزشک برای شما یک جلسه مشاوره تشکیل می‌شود تا شرایط کلی را مورد بررسی قرار دهند و از این موضوع اطمینان حاصل کنند که آیا کاندیدای مناسبی برای انجام کامپوزیت هستید یا خیر. چنانچه شرایط دندان شما مناسب نباشد و دچار التهاب یا بیماری لثه و عفونت شده باشید به‌هیچ‌عنوان انجام این روش توصیه نمی‌شود. در جلسه مشاوره دررابطه‌با رنگ و نوع کامپوزیت نیز صحبت‌های لازم ارائه خواهد شد.

حذف رطوبت اضافه موجود از سطح دندان‌ها

پیش از آنکه به سراغ مراحل کامپوزیت دندان بروند، لازم است که در وهله اول رطوبت اضافی روی دندان‌ها حذف شود. علاوه بر این مورد دندانپزشک به کمک اسید سطح دندان‌های فرد را کمی سفت کرده تا از این طریق مواد کامپوزیت بهتر روی سطح دندان قرار بگیرند.

قرارگیری چسب روی دندان‌ها

این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ماده اصلی کامپوزیت را طی چندین مرحله و به‌صورت لایه به لایه روی دندان‌ها اضافه می‌کنند.

اضافه‌ شدن ماده کامپوزیت روی دندان‌ها

قرارگرفتن ماده کامپوزیت روی دندان‌ها به‌عنوان حساس‌ترین مرحله تلقی می‌شود. در این قسمت دندانپزشک باید دقت بسیار بالای خود را به کار بگیرد تا در نهایت ظاهر و شکل دندان‌ها کاملاً رضایت‌بخش و مورد تأیید فرد قرار گیرد. در حقیقت باید این‌گونه بیان کرد رسیدن به نتیجه مطلوب و طبیعی در این قسمت به‌دقت و مهارت دندانپزشک بستگی دارد.

کامپوزیت در دندانپزشکی اسمایل استایل

بهترین مارک کامپوزیت دندان کدام است؟

ممکن است برای بسیاری این سؤال به وجود آمده باشد که بهترین مارک کامپوزیت دندان کدام است؟ در پاسخ باید بیان کنیم زمانی یک کامپوزیت به‌عنوان بهترین محسوب می‌شود که مقاومت بسیار بالایی از خود به اجرا بگذارد و در بازه زمانی کوتاه زیبایی رنگ خود را از دست ندهد. علاوه بر این مورد بدون هر دغدغه پولیش و صیقل داده شود تا در نهایت سطح دندان‌های فرد کاملاً صاف و طبیعی به نظر برسد.

باتوجه‌به این موارد بهترین مارک کامپوزیت دندان عبارت‌اند از:

مارک DMG America

این مارک از کامپوزیت‌های میکرو محسوب می‌شود. در زمان اجرا نیز مقاومت و انقباض بسیار خوبی از خود به اجرا می‌گذارد و در زمانی که اشعه لیزر روی آن قرار بگیرد خیلی زود سفت خواهد شد. اگر انتخاب شما مارکی است که در زمان کوتاه دچار فرسایش آسیب‌دیدگی نشود، ما DMG America را پیشنهاد می‌دهیم.

مارک کامپوزیت DMG America

مارک DMP Dental

این مارک به‌عنوان یکی از بهترین نوع کامپوزیت‌های نانو تلقی می‌شود که از شکل‌پذیری بالایی نیز برخوردار است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این برند که باعث شده موردتوجه بسیاری قرار بگیرد عدم تغییر رنگ آن است. اگر می‌خواهید از یک برند کاملاً شناخته شده و باکیفیت و دوام کافی استفاده کنید DMP Dental گزینه کاملاً مناسب و ایده‌آلی به‌حساب می‌آید و می‌توانید از استحکام و قابلیت شکل‌پذیری آن نیز لذت ببرید.

مارک Bisco

مارک Bisco به‌عنوان یکی از بهترین و معروف‌ترین برندهای آمریکایی به‌حساب می‌آید که باتوجه‌به ویژگی‌های خاص خود توانسته رضایت تمام افراد را در این زمینه جلب کند. سازنده این برند یک ماده تحریک‌کننده به نام سیلیکات کلسیم در کامپوزیت قرار داده که نقش مهمی جهت حفاظت از دندان و لثه را به همراه دارد.

مارک کامپوزیت Bisco

قیمت کامپوزیت دندان به چه صورت است؟

قطعاً شما هم دوست دارید پیش از انجام کامپوزیت در رابطه‌ با هزینه‌های مربوطه اطلاعات لازم را به دست آورید. در این زمینه باید بیان کنیم که اولین مورد تعیین‌کننده هزینه نهایی کامپوزیت، تعداد دندان‌ها برای انجام این روش است. علاوه بر این مورد دستمزد دندانپزشک، مواد مورداستفاده و غیره در هزینه نهایی تأثیرگذار هستند.

انجام کامپوزیت دندان توسط تیم حرفه‌ای و معتبر اسمایل استایل

همان‌طور که ملاحظه کردید در رابطه‌ با کامپوزیت دندان، انواع مارک‌های آن، مزیت‌ها، معایب و دیگر نکات موجود مطالب لازم را در اختیار شما قرار دادیم. در پایان مجدداً باید یادآور این موضوع شویم که انجام کامپوزیت نیز با حساسیت‌های خواست خود روبرو است، پس توجه داشته باشید که در هر شرایطی برای انجام این کار باید به یک متخصص معتبر و شناخته شده مراجعه فرمایید. در غیر این صورت ممکن است یک سری آسیب‌ها برای شما رخ دهد.

در این زمینه تیم ما قابلیت دارد تا با استفاده از بهترین روش و ماده، کامپوزیت دندان را برای شما انجام دهد. جهت انجام کامپوزیت دندان و مشاوره همین حالا نوبت خود را در سایت اسمایل استایل رزرو کنید و یا با 02122550203 تماس بگیرید!

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد